Digitális marketingtrendek 2020

Idei első posztunk –  hagyományinkhoz híven – újra az előttünk álló év trendjeit mutatja be. 

A következőkben bemutatom, mi várható a digitális marketing területén 2020-ban, és elemzem tavalyi előrejelzéseim teljesülését is.

 

  1. elején egy 4 pontból álló előrejelzést fogalmaztam meg. A következő bekezdésekből megtudhatod, hogy ezek mennyire váltak be.

 

A 2019-es digitális marketing-előrejelzések értékelése

1. A “Stories” (történetek) előretörése a közösségi médiás csatornákon

A stories forma népszerűsége 2019-ben is tovább nőtt Magyarországon is egyre többen nézegetik ezt a tartalomfajtát: a felhasználók mindössze 25%-a nem kukkantott még bele egyetlen storiesba sem.

Stories forma használata világszinten grafikusan ábrázolva

 

A stories felhasználók száma is egyre növekszik: világszinten 500-500 millióan használják az Instagramon és a Facebookon, míg a Snapchaten majdnem 200 millióan.  Világszinten a céges oldalak által futtatott hirdetések 34%-a már stories tartalmat támogatott.

A formátum népszerűségét mutatja, hogy a  Facebook 2019-ben is vezetett be újításokat ezen a területen. Megjelent ez a tartalomfajta az eseményekben, az Instagramon pedig a Group Stories funkció és a hírdetéssel támogatott vásárlás lehetősége indult el.

 

2. A Google My Business / Cégem használata megjelenik azoknál a cégeknél, ahol fontos a SEO

Ennek a trendnek az elemzésére a Google Trends keresését hívtam segítségemre. Látható, hogy ha kis mértékben is, de folyamatosan emelkedik ezen téma iránti keresések száma, mely alapján feltételezhető, hogy egyre több cég használja ezt a csatornát online marketingjében.

Google Trends képernyőfotó: Google My Business és kapcsolódó keresésekre Magyarországon 2017-2019

 

3. Jönnek a B2B influencerek

A viszonylag kicsi magyar piacon is lehet már kimondottan B2B területre véleményvezéreket találni. Két influencer ügynökségnek is van ilyen szakemberekből álló adatbázisa. Nagy IT cégek részéről pedig 2019-ben már megjelentek igények ilyen szakemberekkel való közös marketingmunkára is. Ez az igény várhatóan 2020-ban is megmarad és tovább növekszik.

 

4. A social advocacy (céges márkanagyköveti program) felkerül a marketingesek térképére

A social advocacy, vagy ahogy sok cégnél nevezik a belső márkanagyköveti program indítására egyre több multinál jelentkezik igény. Sok cég indított 2019-ben ilyen programot, vagy elkezdte az előkészületeket ilyen program indításához 2020-ban. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarországon elsőként a ContentPlus nyújt ilyen program indításához támogatást, mely stratégiakészítéstől, a megfelelő munkatársak megtalálásán és ezt támogató applikáció biztosításán keresztül a tartalommenedzseri munkák elvégzésének a biztosítását is magában foglalja. Ha mélyebben is  érdekel a téma, olvasd el blogbejegyzéseinket, vagy csatlakozz LinkedIn csoportunkhoz.

 

Fiatal munkatársak mobilon és laptopon közösségi médián osztanak meg tartalmakat

 

Összegzésként elmondható, hogy a megjósolt 4 trendből mind megvalósult 2019-ben, vagyis elég jól sikerült eltalálni a hazai trendeket. Ezért is próbálkozom most újra az előrejelzéssel.

 

2020-as digitális marketingtrendek

1. A “niche” közösségi oldalak szerepe növekszik a marketingben

A Facebook körüli botrányok egyre több embert űznek el erről a platformról. Kialakultak olyan közösségi oldalak is közben, amiket bizonyos felhasználói rétegek előszeretettel használnak. Ilyen például a LinkedIn, amit az üzleti elit, vagy a Snapchat, Tik Tok, amit a 25 év alatti generáció, a Pinterest, amit a divat, belsőépítészet iránt fogékony nők, vagy a Tinder, amit a párkeresők használnak. A közösséghez való tartozás, és a Facebookban megrendült felhasználói bizalom miatt növekszik ezeknek a kisebb közösségi platformoknak a tagsága Magyarországon is. 

Grafikus ábrázolása a top 6 közösségi médiás platformnak

 

Ezért, és a Facebook növekvő hirdetési költségei miatt is ismeri fel egyre több cég ezeket a szűkebb, de jobban körülhatárolt  közönségnek szóló “réteg” közösségi oldalakat, ahol érdemes megjelenni, ha a cég potenciális célcsoportja megtalálható az adott platformon. Emiatt a növekvő felhasználószám miatt (mely beleillik a nemzetközi trendekbe is) várható, hogy egyre több hirdetési és egyéb céges oldalakat érintő funkció jelenik meg ezeken a platformokon. A közösségi médiatulajdonosok ezekkel a fejlesztésekkel is szeretnék a céges jelenlétet öszönözni.

 

Hogyan gondolkodj?

Válassz ki egy-két olyan olyan platformot, ahol ideális vevőid megtalálhatók, legyél más, mint konkuranciád, tegyél szert versenyelőnyre azáltal, hogy ne csak a nagy közösségi oldalakon kommunikálsz, ahol konkurenciád is megtalálható. 

 

2. Tartalommarketingben téma alapú szakértői szerep kialakításával lehet versenyelőnyre szert tenni

Magyarországon pár évvel ezelőtt élhettük át a tartalommarketing nagy felfutását, aminek egyik fontos eszköze a blog. Akkor sok cég, márka indított saját weboldalán vagy tartalomközpontjában (content hub) blogot, online magazint. Egy- egy témában egyre nagyobb a verseny a keresőkben, így  már nem lehet egyszerű, rövid tartalmakkal első oldalra kerülni. A Facebook mint a tartalomterjesztés egyik fontos csatornája 2018 óta harcol a kattintásvadász tartalmakkal, ami a gyenge minőségű tartalmak visszaszorítását jelenti ezen a csatornán is. Magyarországon is elérjük szép lassan a tartalomsokkot, vagyis azt, hogy miközben a tartalmi kínálat egyre nő, a tartalmak iránti igény változatlan.  Mindennek az a következménye, hogy egyre többe kerül egy-egy tartalom eljuttatása célcsoportunkhoz. Egyre inkább olyan tartalmakkal lehet csak eredményeket elérni, melyek egy-egy témát alaposan körbejárnak.

 

Hogyan gondolkodj?

Alaposan járj körbe egy-egy témát cikkeidben, végiggondolva milyen résztémák érdeklik ügyfélkaraktereidet. Ezt az erős “pillér tartalmat” utána rövidebb klasztertartalmakkal támogathatod, amikből a linkeled hosszabb cikked. Ezt a linkelést a pillér tartalmadból is biztosítanod kell a klasztertartalmaid felé. Ezt a módzsert a Hubspot fejlesztette ki két éve. Az amerikai piacon már csak ezzel a technikával lehet igazán eredményeket elérni.

Pillar és klasztertaralmak közötti linkeltségi viszony

 

3. A tartalomterjesztésben az egyén fontosságát egyre több cég ismeri fel

A korábban már említett tartalom-túlkínálat miatt egyre nehezebb lesz keresőkből forgalmat terelni a weboldalakra. A találati oldalak elejére, az első 3-4 fontos helyre csak azok a cégek tudnak felkerülni, akiknek erős a márkájuk, magas a szakértői szerepük, kellő mennyiségű és minőségű tartalmat tudnak előállítani. A keresőoptimalizálás, tehát egyre kevésbé hoz mindenki számára eredményeket. A közösségi médián történő tartalomterjesztés is egyre több erőforrást igényel majd a cégektől. A Facebookon a céges oldalak organikus elérése folyamatosan csökken, a közösségi oldalak hirdetési árai folyamatosan nőnek. Az email, mint tartalomterjesztési forma hatékonysága is lassan csökken a nagyobb verseny miatt. Milyen eszköz marad a tartalomterjesztésre? Az egyén, aki lehet munkatársad, egy-egy influencer, vagy a vásárlód. Az emberek vásárlói döntéseknél embertársaikban bíznak, egyre kevésébé a cégekben. Az Edelman Trust Barometer kutatása szerint az emberek márkákba, cégekbe, hirdetésekbe vetett bizalma már 10 éve folyamatosan csökken. A bizalom egyedül ismerőseink felé maradt meg. Ezt kell kihasználni a tartalomterjesztési stratégiádban.

 

Hogyan gondolkodj?

Vond be vásárlóidat a vásárlói út különböző pontjain a tartalomterjesztésbe! Kérj tőlük referenciát, ösztönözd, hogy véleményt írjanak márkádról, sarkald olyan posztok írására őket, ahol elmondhatják érzéseiket, véleményeiket, buzdítsd őket tartalmaid továbbosztására. Lojális vásárlóid rengeteget segíthetnek a tartalomterjesztésben. Ugyanez igaz saját munkatársaidra is, céges márkanagyköveti program indításával hatékonyan növelheted a közösségi oldalakon tartalmaid terjesztését, ugyanúgy ahogy inluencerek bevonásával is. UGC, social advocacy és influencer marketing, mindhárom kiváló eszköz lehet a tartalomterjesztésben.

 

4. A komplex analítikai eszközök (mint például a Google Data Studio) használata egyre nő – amivel versenyelőnyre lehet szert tenni

Magyarországon a cégek legnagyobb hányada a Google Analyticset használja digitális analítikájához (Az elterjdtséghez vélhetően a program ingyenessége is hozzájárul). Ez a program ugyanakkor csak egy – igaz fontos – csatorna eredményességét méri: a weboldaladét.  Ez ma már kevés, hisz ha valaki sikeres akar lenni az online térben, rengeteg egyéb csatornát is használnia kell. A SEO mérésére ott a Search Console, melynek ismertsége már sokkal kisebb, pedig az is egy ingyenes program. Fontosak a közösségi, PPC csatornáid teljesítményei is, melyet külön-külön tudsz csak elemzeni. Sok cég használ marketingautomatizációs vagy hírlevélküldő programot, CRM szoftvert. Ezeknek az analítikáját mind külön-külön kell követni. Azok a cégek, melyek megoldják az adataik egy központi helyen történő gyűjtését és elemzését, sokkal átfogóbb, holisztikusabb képet kapnak marketingkommunikációs csatornáik teljesítményéről. Könnyebben tudnak következtetéseket levonni, gyorsabban reagálnak ha valamelyik csatorna nem megfelelően teljesít. 

 

 Hogyan gondolkodj? 

Kösd össze különböző kommunikációs csatornád analítikáját a Google Data Studio segítségével. Elemezd egy központi helyen ezeknek a csatornáknak az eredményességét. A Google Data Studióval közel kétszáz összekapcsolási lehetőségből választhatsz. Lehetőséged van így például egy grafikonon megjeleníteni a vásárlói út különböző szakaszaiban a leadgenerálási képességed. 

 

Összegzés

Négy főbb digitális marketingtrendet gyűjtöttem össze ebben a posztban. Úgy gondolom, ha tartalomalapú marketinged 2020-ban ezeknek az eszközöknek, taktikáknak használatával bővíted, versenyelőnyre tehetsz szert konkurenciádhoz képest: költséget takarítasz meg cégednek és növelheted marketinged, leadszerzésed hatékonyságát.

  •  
  •  
  •  
  •  
Neked ajánljuk
Read previous post:
Laptopon grafikonok látszódnak
Garantálható-e a siker?

Elvárható egy sebészorvostól, hogy sikergaranciát vállaljon egy műtétért?? Biztosítékot kérhetünk a szállodától arra, hogy napsütés lesz egész nyaralásunk alatt? Garantálható-e...

Close