Egyre több időt töltünk online, ezért a cégek kommunikációja is egyre aktívabb ezeken a felületeken és egyre többen szeretnék kiszervezni digitális marketingjüket. Azok a cégek, akik megbíznának digitális marketingügynökséget rendszerint már foglalkoznak online marketinggel, amit először belső erőforrásból oldanak meg. Egy idő után azonban olyan szintre kerülnek, hogy már több szakértelem kell a sikerhez, így elkezdenek körbenézni a piacon, hogy milyen ügynökséghez fordulhatnának.
Ezeknek a cégeknek szeretnék az alábbi poszttal segíteni. (Ha már korábban találkoztál hasonló listával, az nem véletlen. Mostani összeállításunk egy 2 évvel ezelőtti lista friss eredményekkel aktualizált változata.)
Egy beszállító kiválasztása mindig hosszú folyamat. A legfontosabb kérdés, hogy mennyire bízik meg az adott cég leendő partnerében. Ezt a kialakuló emberi kapcsolatok minősége nagyban befolyásolja. A keresési folyamat elején a rengeteg egyéb csatorna mellett a Google keresésnek is nagy szerep jut. Én éppen ezt az aspektust vizsgáltam: a Google melyik ügynökségeket tekinti Magyarországon a leginkább ajánlható cégeknek.
Ha szeretnéd egy összefoglaló táblázatban látni a Google szerint mely ügynökségek kerültek be a top 12–es listába az alább bemutatott ismérvek mentén, akkor itt letöltheted azt.
Módszertan
Kutatásomat szeptember elején végeztem el, éppen 2 évvel azután, hogy elkészült az első ilyen lista (2017. augusztus végén). A két kutatás metodikája ugyanaz volt.
Mindkétszer megvizsgáltam, hogy a Google szemével mely cégek jelennek meg az első találati oldalon a “digitális ügynökség”, a “digitális marketingügynökség” és ahogy sokan hibásan rákeresnek, a “digitális marketing ügynökség” keresőszavakra. Ehhez a Moz keresőszó-kutató applikációját hívtam segítségül, hogy legyen egy “független” eredmény, kiszűrjem a Google által “rám szabott” találati eredményeit (amúgy ennek a célnak a Google inkognitó módban történő keresése is megfelelhet). Mindhárom kulcsszónál az első találati oldal listáját néztem a 80-20-as szabálynak megfelelően. (Az első tíz organikus találat az átkattintások 80%-át elviszi.) A fizetett hirdetéseket és a local pack megjelenéseket (amely cégek az organikus találatok között is szerepeltek) nem vettem figyelembe. A három top 10-es találati eredmény így nézett ki a Google szerint:
A három listát összefésültem. Végül az átfedések miatt egy 12 darabos cégjegyzéket kaptam. Ezt a 12 ügynökséget vizsgáltam a nyilvánosan elérhető adatok alapján. Az információkat a cégek weboldalairól és közösségi médiás oldalairól gyűjtöttem össze, valamint az elérhető vállalati alapadatokat is összehasonlítottam. A következő jellemzőket vizsgáltam:
- cég irodáinak elhelyezkedése
- ügynökség alapításának éve
- cég 2018-as árbevétele
- az ügynökség milyen típusú megbízókra fókuszál
- a megbízók körét milyen cégek adják
- az ügynökség hogyan pozicionálja magát
- mi a cég szolgáltatásainak köre
- az ügynökség közösségi médiás csatornáinak száma
- a közösségi médiacsatornák követőinek száma
- május hónapban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma.
A lista ahogy írtam 2017-re is rendelkezésre állt. Akkor 14 ügynökség került fel rá. Ezt az ügynökségi listát itt letöltheted.
Miért a Googlet választottam rangsorolási tényezőnek?
A Google 2015-ben, majd 2018 augusztusában frissítette irányelveit a keresésekben használt minőségi értékelési rendszeréről (Search Quality Evaluation Guidelines). Ez az útmutató összefoglalja, hogy lehet a Google keresésekben előrébb kerülni egy weboldalnak. Két szempontrendszert mutat be az útmutató: az egyik az EAT a másik az YMYL (“your money your life” weboldalak minősítésének feltételei). Az ügynökségek esetén az EAT-s szempontrendszer a meghatározó.
Eszerint ahhoz hogy egy weboldal minél jobban szerepeljen a keresőkben szakértőnek (Expertise), hitelesnek (Authoritative) és megbízhatónak (Trustworthy) kell lennie. Ezeket a következő jellemzők befolyásolhatják:
- Az adott iparág információs igényének megfelelő minőségű és mennyiségű tartalom megjelenítése, mely kellően kielégíti a látogatók igényeit.
- Az oldal erős, pozitív reputációjú a témáit illetően.
- Az oldalon megfelelő mennyiségű információ található.
- Az oldal kellő mennyiségű kiegészítő információt tartalmaz, ami támogatja az élvezeti értéket, növeli a felhasználói élményt.
- A weboldal felépítése támogatja az információk minél könnyebb megtalálását.
- A weboldal folyamatosan frissül.
Minél inkább szakértő, hiteles és megbízható egy oldal, annál inkább minőségi, így annál inkább előrébb kerül a találati listán. Vagyis a Google által elvégzett minőségi rangsorolás alapján a kialakult toplistán szereplő ügynökségek szakértők, megbízhatók, hitelesek iparágukban.
Ahhoz hogy egy ügynökség előrébb kerüljön a Google keresőjében nyilván keresőoptimalizáláshoz is értenie kell. Mivel digitális ügynökségekről beszélünk, ez alapkövetelmény, hogy ezek a cégek értsenek ehhez a területhez, amit utána partnereiknek is árulnak.
Ez a két, fentiekben vázolt érvrendszer alapján a keresési toplista valós képet mutat a digitális ügynökségekről.
A 2017-es top 14-es listából 5 ügynökség maradt bent a listában: a Bemind, ContentPlus, Doppio, Face Media, VNDesign. Az akkori listát itt tudod letölteni.
Lássuk tehát ki került be a top 12-es új magyar digitális ügynökségi listába ABC sorrendben:
7 Digits
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2016.
- A cég 2018-as árbevétele: 95 millió HUF.
- Megbízói fókusz: Inkább startup jellegű cégek, akik nem magyar piacra dolgoznak, sok B2B partner.
- Megbízók köre: Magyar cégek, erős márkák minden iparágból.
- Pozicionálás: Adatfókuszú full service digitális ügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Stratégiakészítés, versenytárselemzés, kreatív, konverzióoptimalizálás, PPC hirdetés, marketingautomatizáció. Bővebben itt olvashatsz.
- Közösségi médiás csatornák száma: 3 (Facebook, Instagram, Linkedin).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 6581
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 0.
Bemind
- Irodáinak elhelyezkedése: Veszprém
- Ügynökség alapításának éve: 2010.
- A cég 2018-as árbevétele: 64 millió HUF.
- Megbízói fókusz: Multinacionális cégek, erős magyar brandek.
- Megbízók köre: Nemzetközi cégek, erős magyar márkák minden iparágból.
- Pozicionálás: online marketingügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Stratégia / marketingstratégia, online marketing / digitális marketing, közösségi marketing, tartalomgyártás / content marketing / videó marketing, design és felhasználói élmény tervezés, webfejlesztés / e-commerce. Bővebben itt tájékozódhatsz.
- Közösségi médiás csatornák száma: 2 (Facebook, Linkedin).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 811.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 1.
ContentPlus
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2017
- A cég 2018-as árbevétele: 33,5 millió HUF
- Megbízói fókusz: Multinacionális cégek, erős magyar brandek.
- Megbízók köre: Nemzetközi cégek, erős magyar márkák inkább B2B iparágból.
- Pozicionálás: Tartalomalapú, sales és leadfókuszú digitális ügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: B2B marketing, B2B influencer marketing, social advocacy, tartalommarketing, közösségi médiakezelés, PPC, keresőoptimalizálás, marketingautomatizáció, online analítika, social selling. A lista részletezését itt találod.
- Közösségi médiás csatornák száma: 3 (Facebook, Linkedin, Youtube).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 551.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 7.
Digitalneuron, Digitalpixel
A két márka egy céghez tartozik.
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2019
- A cég 2018-as árbevétele: –
- Megbízói fókusz: Elsősorban magyar KKV cégek.
- Megbízók köre: Kisebb magyar cégek kevésbé ismert magyar és nemzetközi márkák.
- Pozicionálás: Digitalneuron: Pszichológia alapú digitális marketingügynökség. Digitalpixel: Weboldalkészítésre, szövegírásra fókuszáló ügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Tartalommarketing inkább szövegírási fókusszal, weboldalkészítés, reklámpszichológia, PPC hirdetéskezelés, weboldal-szövegírás. A szolgáltatásokról bövebben itt és itt olvashatsz.
- Közösségi médiás csatornák száma: 1 (Digitalpixel Facebook oldala, Digitalneuron márkának nincs)
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 0
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 0.
Doppio
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2015.
- A cég 2018-as árbevétele: 34,5 millió HUF.
- Megbízói fókusz: Magyar cégek, sok munkáltatói márkafókuszú munka.
- Megbízók köre: Elsősorban magyar cégek.
- Pozicionálás: Megtérülés és konverzió fokuszú online marketingügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Piackutatás, versenytárselemzés, marketingstratégia, online marketing képzések, arculattervezés, webdesign, grafika, WordPress webfejlesztés, szövegírás, tartalomgyártás, közösségi média, PPC, employer branding. Bővebben itt olvashatsz.
- Közösségi médiás csatornák száma: 5 (Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest, Youtube).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 514.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 4.
Face Média
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest, Debrecen
- Ügynökség alapításának éve: 2010.
- A cég 2016-os árbevétele: 50 millió HUF.
- Megbízói fókusz: KKV cégek.
- Megbízók köre: Elsősorban KKV cégek, magyar és néhány nemzetközi márka többféle iparágból.
- Pozicionálás: Digitális reklámügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Google, Facebook és egyéb közösségi médiás felületek kezelése, hírlevélkezelés, hírlevélfejlesztés. A szolgáltatások teljes listáját itt találod.
- Közösségi médiás csatornák száma: 1 (Facebook).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 248.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 4.
HD Marketing
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2011.
- A cég 2018-as árbevétele: 172,5 millió HUF.
- Megbízói fókusz: KKV cégek.
- Megbízók köre: KKV cégek többféle iparágból.
- Pozicionálás: Full service digitális marketingügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: PPC hirdetéskezelés, social, webanalítika, CRO, keresőoptimalizálás, hirlevél, automatizálás, full marketing. A szolgáltatások teljes körét itt találod.
- Közösségi médiás csatornák száma: 6 (Facebook, Linkedin, Youtube).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 2663.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 5.
Marketing21
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2018.
- A cég 2018-as árbevétele: 18,5 millió HUF.
- Megbízói fókusz: KKV cégek.
- Megbízók köre: Magyar KKV cégek, pár nemzetközi márka.
- Pozicionálás: A jövő, 21. század online marketingügynöksége.
- A cég szolgáltatásainak köre: Marketing-tanácsadás, weboldalkészítés, keresőoptimalizálás, Google hirdetés, PPC kampánykezelés, közösségi média marketing, arculattervezés, webshopkészítés, webanalítika, szövegírás és content marketing, Wazehirdetés, grafikai tervezés. A szolgáltatások teljes listáját itt találod.
- Közösségi médiás csatornák száma: 2 (Facebook, Twitter).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 416.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 1.
Moringo
- Irodáinak elhelyezkedése: Szeged
- Ügynökség alapításának éve: 2008.
- A cég 2018-as árbevétele: 32 millió HUF.
- Megbízói fókusz: KKV cégek.
- Megbízók köre: Regionális KKV cégek.
- Pozicionálás: Kreatív reklámügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Marketing, szoftver, webfejlesztés, design. A szolgáltatásokról bővebben itt.
- Közösségi médiás csatornák száma: 2 (Facebook, Instagram).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 197.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 20.
net-Position
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2004.
- A cég 2018-as árbevétele: 199 millió HUF.
- Megbízói fókusz: KKV cégek.
- Megbízók köre: KKV cégek, pár nemzetközi márka.
- Pozicionálás: Keresőmarketing-ügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Keresőoptimalizálás, Adwords, Facebook, marketing-szövegírás. A szolgáltatásokról bővebben itt.
- Közösségi médiás csatornák száma: 3 (Facebook, Youtube, Linkedin).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 1294.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 2.
Sunsolutions
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2009.
- A cég 2018-as árbevétele: 47 millió HUF.
- Megbízói fókusz: Erősebb márkával rendelkező cégek.
- Megbízók köre: Magyar és nemzetközi márkák.
- Pozicionálás: Digitális kreatív marketingügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Tervezés, kivitelezés, kommunikáció, utókövetés. A szolgáltatásokról bővebben itt.
- Közösségi médiás csatornák száma: 2 (Facebook, Youtube).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 51.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 0.
VNDesign
- Irodáinak elhelyezkedése: Budapest
- Ügynökség alapításának éve: 2014.
- A cég 2018-as árbevétele: 22 millió HUF.
- Megbízói fókusz: Magyar és külföldi piac.
- Megbízók köre: Magyar és nemzetközi cégek, márkák.
- Pozicionálás: UX fókuszú webdizájn ügynökség.
- A cég szolgáltatásainak köre: Webdesign, webfejlesztés, POS, BTL, marketing és stratégia, kreatív, UX, technológia. A szolgáltatásokról bővebben itt olvashatsz.
- Közösségi médiás csatornák száma: 5 (Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Tumblir).
- Közösségi médiacsatornák követőinek száma: 3207.
- Augusztusban a közösségi médiacsatornákon megjelent posztok, frissítések száma: 3.
Használati útmutató a marketingügynökségi listához
A kialakult listát mindenki saját igényei alapján szűrheti meg, aszerint például, hogy multinacionális céget képvisel, erős magyar márkát, vagy kis, közepes céget. Van akinek fontos lehet az alapítás éve, a pénzügyi stabilitása a cégnek. Az ügynökségek pozícionálásából olyan értékeket kereshetsz, ami fontos céged számára egy ügynökség kiválasztásakor. A szolgáltatási körből láthatod, melyik cég mire fókuszál inkább, mely digitális szolgáltatásai az erősek. A közösségi médiás statisztikák pedig jó indikációt adhatnak milyen erős az adott ügynökség ezeken a kommunikációs csatornákon.
Ha szeretnéd egy összefoglaló táblázatban látni a Google szerinti top 12 ügynökséget a bemutatott ismérvek mentén, akkor itt letöltheted a listát.
Összefoglalás
Az eredményekből látható, hogy sok olyan cég is bekerült a listába, melyek nyilvánosan elérhető eredményei nem olyan erősek. Lehet ugyanakkor, hogy ezek a cégek más cégnév alatt is számláznak, s az is lehet, hogy a Google toplistájába olyan ügynökségek is bekerültek, amelyek üzletileg kevésbé, de seo és felhasználói élmény szempontjából erősek. A nagyobb, állandó klientúrával rendelkező cégek kevesebb figyelmet fordítanak a keresőmarketingre, s általában ezek a nagyobb cégek egy idő után “kinövik” a digitális marketingügynökségi szerepüket, s kiterjesztik szolgáltatásukat az offline marketingre is, full service ügynökséggé válnak. Azt se szabad elfelejteni, hogy azok a cégek is kimaradtak a toplistából, akiknek magyar nyelven nem elérhető az oldala, hiszen magyar keresőszavakat használtam a sorrend kialakításakor.
A listából kimaradtak az online marketingügynökségek is. Amennyiben ezeket is vizsgáltam volna, a toplista további 7 céggel bővült volna.
Azt is tudni kell, hogy a Google keresője állandóan változik, így könnyen lehet hogy 1-2 héttel később már más találati eredmények jöttek volna ki a három keresőszóra.
Megvan tehát a limitációja ennek a toplistának, ugyanakkor az eredményeket helyén kezelve egy jó összehasonlító képet kaphatsz erről a 12 toplistás cégről.