Facebook, LinkedIn hirdetések összehasonlítása B2B kampányokhoz

“Facebook vagy LinkedIn? Mikor a Facebook és mikor a LinkedIn? Nem drága a LinkedIn? Hallottunk már a LinkedInről, de nálunk biztosan nem fog működni. A Facebook B2C területen használható, ezért nekünk nem jó… ” Számtalan mondat, és reggelig tudnám sorolni, amiket már B2B marketingstratégia-készítés, vagy egy előzetes tárgyalás alatt hallottunk az elmúlt években. Ugyanakkor minden kérdezőnek a maga módján igaza van. 

Tapasztaljuk, itthon van még egyfajta hezitálás, vagy várakozás a tartalommegosztás különböző módszereiről. Pedig hidd el, nem maga a tartalomkészítés a a legnehezebb feladat. A tartalomdisztribúció sokkal nehezebb falat. Nem is megy mindenkinek. Elmondom neked, jellemzően milyen típusú cégekkel találkozunk:

  1. Van tartalmuk, de fogalmuk sincs hogyan terjesszék, de erre rájöttek gondolkoznak a megoldáson. Ennél egy fokkal nehezebb feladat, amikor fel sem merül ez a probléma, mert majd “úgyis terjed majd magától a blog”… Na persze.
  2. Van tartalmuk, alkalmaznak bizonyos taktikákat is, de vagy nem mérik, vagy most kezdik el mérni a megtérülést, vagy keresik az egyéb módszereket. 
  3. Nincs tartalmuk, ezáltal nincs terjesztés sem, de érzik és tudják hogy lépniük kell. Ez az egyik leghálásabb feladat, hiszen együtt lehet építkezni, “csodát tenni”. De csodák nincsenek, csak kemény munka 🙂

Jelen blogposztomban igyekszem bemutatni hogyan illeszd be stratégiádba a közösségi médiás PPC hirdetéseket, hogyan használd azt céged B2B kommunikációjában hatékonyan. Mindegy, hogy a felsorolt 3 típusból éppen hol tartotok.



LinkedIn hirdetések B2B-ben


Egy korábbi blogposztomban részletesen bemutattam a Microsoft tulajdonában lévő LinkedIn hirdetési rendszerét. Habár történtek apró változások azóta, az alap felállás megmaradt:

  • nagyon nehéz, vagy szinte lehetetlen magyarul hirdetni,
  • a hirdetési rendszer felállítása könnyű, de néhány beállítási részen, – pl. a számlázás – könnyű elcsúszni (ÁFA-nem ÁFA…),
  • alapvetően drága, és ahogy többen hirdetnek itthon, úgy egyre jobban drágulni is fog.


Mi történt azóta?


Betört a LinkedIn Story, ami megnyitotta a lehetőségeket a lazább tartalmak készítése előtt, bár itthon még finoman szólva sem indul be igazán ez a tartalomfajta. A hirdetési opciók közé felkerült a conversation ad, amivel egy alap chatbot szinten tudsz kommunikálni a vágyott leadekkel, illetve elindult az engagement retargeting, amivel a tartalmaid iránt érdeklődőket (videót megnézőket, leadgeneráló formodra kattintókat de nem kovertálókat ) tudod retargetálni. Hasznos, és okos funkciók, de hogyan illesztheted be stratégiádba?



LinkedIn hirdetési stratégia 


Tartalomalapú, B2B fókuszú, digitális marketinggel foglalkozó cégként természetesen gyártunk tartalmakat. Elég sok fajta típust. Készült a kezeink alatt infografika, content hub (tudásközpont), videó, kvíz, kalkulátor, esettanulmány, e-book és sok minden más. Szerencsés esetben a vásárlói út minden részébe tudunk tartalmat illeszteni – ezekből szemezgethetsz:


Legjobb tartalommarketing eszközök a vásárlói út 4 szakaszára

Hirdetési stratégiádnak is ezt a vásárlói utat, s az ott használható tartalmak hirdetését kell követnie.


  1. Ismerkedés szakasza

Legkézenfekvőbb, ha szponzorált tartalommal kicsit előmelegítesz. Lehet a márkád bármilyen szexi, okos, népszerű, nem biztos hogy a te céged jut először a potenciális vásárlód eszébe. Ha nem lenne fontos itt hirdetned, nem látnék SAP-, Microsoft- és Google hirdetéseket sem a LinkedInen – pedig látok. Jellemző tartalomtípusa a blogposzt, az infografika és a video. Utóbbi azért is lehet nyerő, mert B2B-ben még mindig félve használják.  


  1. Tájékozódási szakasz

A vásárlói út ezen részében járó B2B vásárlók már eldöntötték a vásárlási szándékot, éppen feltérképezik a lehetséges beszállítók körét. PR cikkek, szakmai írások, white paper-ek, hírlevélre feliratkoztatás (LinkedInen azért a siker mérsékelt lesz) is szóba jöhet itt. Mutasd be itt a te céged, legyél a szakma legjobbja, legyél hivatkozási alap. 


  1. Értékelési szakasz

Itt az idő, meg kell győznöd a felhasználót, hogy tőled kérjen ajánlatot. Vagy már kért is? Akkor főleg ajánlom, hogy lássa céged tartalmait rendszeresen. Egy jól irányzott, targetált (retargetált! -lsd felül) testimonial-nál nem ismerek jobbat. Van kalkulátorod? Itt használd! 


  1. Megtartási szakasz

A legjobb ügyfél a megmaradó ügyfél – ugye? Nagy cégeknél jellemző, hogy azután is retargetálnak (matched audience módszertannal)  a tartalmaikkal, ha már vettél tőlük. Zseniális gondolat! Élj vele: cross-selling és up-selling – iparágtól függően természetesen. Ha van content hub-od, érd el hogy loyális vevőid olvassák, iratkoztasd fel őket hírleveleidre.


LinkedIn kampány menedzser screenshot
A Linkedin kampány menedzser gazdag analitikai eszköztárral rendelkezik

Jól láthatod, minden egyes szakaszban használhatod a LinkedIn hirdetési rendszerét céljaid elérésében. Drága? Igen, jellemzően 3-10 EUR is lehet egy átkattintás (iparág, és hirdetési cél függő). Cserébe 80-90 %-ban azok a cégek, és azok az emberek fogják látni a tartalmadat, akiket te szeretnél, te választottál. Már nem is olyan drága, ugye?



Facebook hirdetési stratégia B2B-ben


“Nem működik B2B-ben”. Gondolják sokan, ami jó hír,  hisz ha versenytársaid is így gondolják, messziről elkerülik. Mi azt látjuk, ha nem is minden iparágban, de ezekben biztosan fogsz releváns célközönséget találni ezen a csatornán is:

  • HR
  • IT 
  • logisztika, supply chain
  • könyvelés, pénzügy
  • marketing, sales
  • kkv döntéshozók, tulajdonosok

Célzás:


Ha fenti területek döntéshozóira szeretnél lőni, megoldható, de jóval nehezebb feladat mint a LinkedInen (lsd. hirdetési útmutató posztom, link fentebb). A Facebook, a LinkedInnel ellentétben nem tartalmaz   szakmai múltra, iskolára, jelenlegi munkahelyre vonatkozó adatokat, ahogyan nem lehet a csoportokra sem hirdetni (kivétel ha az a tiéd). Mit használj mégis kampányaid során? A Facebook hirdetési rendszerében alapvetően a fenti iparágak képviselőit Facebookon belüli ténykedésük, és retargeting, illetve hasonmás közönség alapján érheted el.

A fentebb bemutatott tartalomtípusokat bemutató grafika alapján így építenénk fel egy cég B2B kommunikációját a Facebook segítségével:


  1. Ismerkedés szakasz

A klasszikus márkaépítés, awareness. Blogposztokat, könnyedebb videókat érdemes ebben a szakaszban használni. Fontos, hogy ne akarj eladni. A Facebookra az emberek szórakozni járnak, nem információért vagy szakmai szakcikkekért , de ha találkoznak érdekes, releváns tartalommal, meg fogják nézni, hiszen nem jellemző, hogy B2B tartalmakkal találkozznak. Egyfajta célmutató lehet az elérés és a megjelenés. Mivel a Facebook nagyon levette az organikus oldalak követőinek elérési számait, az ide kerülő tartalmakat futtasd meg követőid között is – hálásak lesznek érte. 


  1. Tájékozódási szakasz

Letölthető tartalmadat itt hirdesd meg. Nyugodtan mehet hideg és előmelegített közönségnek is.  Bízom benne, hogy van Facebook-pixel, és LinkedIn Insight tag is az oldaladon. Ezek segítségével tudsz ugyanis remarketing hirdetéseket létrehozni. 


  1. Értékelési szakasz

Ebben a  szakaszban már nem javaslom a hideg közönség használatát.  A LinkedInhez hasonlóan itt is kalkulátorokkal, ügyfélvéleményekkel, testimonial videókkal tudsz hatni a vásárlás ebben a szakaszában járó felhasználókra, de jó eredményeket érhetsz el  -ha az oldaladon rendszeresek a tartalmak-, ha a nem értékesítési célú organikus posztokat is megfuttatod kicsit. 


  1. Megtartási szakasz

Követőid között egy idő után ott lesznek elégedett vásárlóid is. Hozz létre nekik exkluzív tartalmakat, mutasd meg egyéb szolgáltatásaid is, légy emberi, hagyd hadd lássanak be a céged működésébe. Néha-néha egy promóciós célú hirdetést is indíthasz rájuk. 



LinkedIn vagy Facebook hirdetés-előnyök és hátrányok


B2B-ben mi alapvetően a LinkedInt ajánljuk, de az elmúlt évek tapasztalata alapján néhány iparágban kivételesen jól célozhatók a perszónáid a Facebookon is. A legjobb stratégia, ha vegyíted a módszereket, taktikákat, és mindent mérsz.


Facebook Business Manager hirdetéskezelője


LinkedIn, Facebook hirdetések összahasonlítása marketinges szemmel


LinkedIn erősségei ➕:

  • páratlan célzási beállítások
  • döntéshozók, üzleti területen dolgozók gyűjtőhelye
  • presztízst jelent itt hirdetni

LinkedIn gyengeségei ➖:

  • drága
  • magas a belépési küszöb
  • magyarul hirdetni szinte lehetetlen

LinkedIn lehetőségei 💡:

  • B2B-ben erős márkát lehet felépíteni vele
  • lokális/globális kommunikációra is használható
  • márkaépítésre, lead generálásra is bevethető 

LinkedIn veszélyek ⚠️:

  • egyre több lesz a hirdető Magyarországon is
  • vannak gyenge hirdetések, ezek később elriaszthatják a közönséget
  • változó EUR/HUF árfolyam (EUR-ban fizetsz)
  • kevesen ismerik itthon a hirdetési rendszerét

Facebook erősségei ➕:

  • olcsó
  • népszerű
  • mindenki fent van (aki tagadja az is)
  • sokan foglalkoznak vele, nem nehéz ügynökséget találni rá

Facebook gyengeségei ➖:

  • nehéz jó célközönséget létrehozni B2B-re
  • nem minden iparágban működik
  • komolytalannak tűnhet a Linkedin mellett

Facebook lehetőségei 💡:

  • olcsó építhetsz márkát 
  • egyszemélyes vállalkozástól a több tízezer fős multi-ig mindenki használja
  • egyre ügyesebb és jobb lesz

Facebook veszélyei ⚠️:

  • adatkezelési botrányok
  • drágul
  • adózási és jogi anomáliák

Bízom benne, hogy ez a poszt a segítségedre volt abban, hogy céged tartalmai hatékonyan elérjenek a vágyott közönséghez. 

  •  
  •  
  •  
  •  
Neked ajánljuk