“Facebook vagy LinkedIn? Mikor a Facebook és mikor a LinkedIn? Nem drága a LinkedIn? Hallottunk már a LinkedInről, de nálunk biztosan nem fog működni. A Facebook B2C területen használható, ezért nekünk nem jó… ” Számtalan mondat, és reggelig tudnám sorolni, amiket már B2B marketingstratégia-készítés, vagy egy előzetes tárgyalás alatt hallottunk az elmúlt években. Ugyanakkor minden kérdezőnek a maga módján igaza van.
Tapasztaljuk, itthon van még egyfajta hezitálás, vagy várakozás a tartalommegosztás különböző módszereiről. Pedig hidd el, nem maga a tartalomkészítés a a legnehezebb feladat. A tartalomdisztribúció sokkal nehezebb falat. Nem is megy mindenkinek. Elmondom neked, jellemzően milyen típusú cégekkel találkozunk:
- Van tartalmuk, de fogalmuk sincs hogyan terjesszék, de erre rájöttek gondolkoznak a megoldáson. Ennél egy fokkal nehezebb feladat, amikor fel sem merül ez a probléma, mert majd “úgyis terjed majd magától a blog”… Na persze.
- Van tartalmuk, alkalmaznak bizonyos taktikákat is, de vagy nem mérik, vagy most kezdik el mérni a megtérülést, vagy keresik az egyéb módszereket.
- Nincs tartalmuk, ezáltal nincs terjesztés sem, de érzik és tudják hogy lépniük kell. Ez az egyik leghálásabb feladat, hiszen együtt lehet építkezni, “csodát tenni”. De csodák nincsenek, csak kemény munka 🙂
Jelen blogposztomban igyekszem bemutatni hogyan illeszd be stratégiádba a közösségi médiás PPC hirdetéseket, hogyan használd azt céged B2B kommunikációjában hatékonyan. Mindegy, hogy a felsorolt 3 típusból éppen hol tartotok.
LinkedIn hirdetések B2B-ben
Egy korábbi blogposztomban részletesen bemutattam a Microsoft tulajdonában lévő LinkedIn hirdetési rendszerét. Habár történtek apró változások azóta, az alap felállás megmaradt:
- nagyon nehéz, vagy szinte lehetetlen magyarul hirdetni,
- a hirdetési rendszer felállítása könnyű, de néhány beállítási részen, – pl. a számlázás – könnyű elcsúszni (ÁFA-nem ÁFA…),
- alapvetően drága, és ahogy többen hirdetnek itthon, úgy egyre jobban drágulni is fog.
Mi történt azóta?
Betört a LinkedIn Story, ami megnyitotta a lehetőségeket a lazább tartalmak készítése előtt, bár itthon még finoman szólva sem indul be igazán ez a tartalomfajta. A hirdetési opciók közé felkerült a conversation ad, amivel egy alap chatbot szinten tudsz kommunikálni a vágyott leadekkel, illetve elindult az engagement retargeting, amivel a tartalmaid iránt érdeklődőket (videót megnézőket, leadgeneráló formodra kattintókat de nem kovertálókat ) tudod retargetálni. Hasznos, és okos funkciók, de hogyan illesztheted be stratégiádba?
LinkedIn hirdetési stratégia
Tartalomalapú, B2B fókuszú, digitális marketinggel foglalkozó cégként természetesen gyártunk tartalmakat. Elég sok fajta típust. Készült a kezeink alatt infografika, content hub (tudásközpont), videó, kvíz, kalkulátor, esettanulmány, e-book és sok minden más. Szerencsés esetben a vásárlói út minden részébe tudunk tartalmat illeszteni – ezekből szemezgethetsz:
Hirdetési stratégiádnak is ezt a vásárlói utat, s az ott használható tartalmak hirdetését kell követnie.
- Ismerkedés szakasza
Legkézenfekvőbb, ha szponzorált tartalommal kicsit előmelegítesz. Lehet a márkád bármilyen szexi, okos, népszerű, nem biztos hogy a te céged jut először a potenciális vásárlód eszébe. Ha nem lenne fontos itt hirdetned, nem látnék SAP-, Microsoft- és Google hirdetéseket sem a LinkedInen – pedig látok. Jellemző tartalomtípusa a blogposzt, az infografika és a video. Utóbbi azért is lehet nyerő, mert B2B-ben még mindig félve használják.
- Tájékozódási szakasz
A vásárlói út ezen részében járó B2B vásárlók már eldöntötték a vásárlási szándékot, éppen feltérképezik a lehetséges beszállítók körét. PR cikkek, szakmai írások, white paper-ek, hírlevélre feliratkoztatás (LinkedInen azért a siker mérsékelt lesz) is szóba jöhet itt. Mutasd be itt a te céged, legyél a szakma legjobbja, legyél hivatkozási alap.
- Értékelési szakasz
Itt az idő, meg kell győznöd a felhasználót, hogy tőled kérjen ajánlatot. Vagy már kért is? Akkor főleg ajánlom, hogy lássa céged tartalmait rendszeresen. Egy jól irányzott, targetált (retargetált! -lsd felül) testimonial-nál nem ismerek jobbat. Van kalkulátorod? Itt használd!
- Megtartási szakasz
A legjobb ügyfél a megmaradó ügyfél – ugye? Nagy cégeknél jellemző, hogy azután is retargetálnak (matched audience módszertannal) a tartalmaikkal, ha már vettél tőlük. Zseniális gondolat! Élj vele: cross-selling és up-selling – iparágtól függően természetesen. Ha van content hub-od, érd el hogy loyális vevőid olvassák, iratkoztasd fel őket hírleveleidre.
Jól láthatod, minden egyes szakaszban használhatod a LinkedIn hirdetési rendszerét céljaid elérésében. Drága? Igen, jellemzően 3-10 EUR is lehet egy átkattintás (iparág, és hirdetési cél függő). Cserébe 80-90 %-ban azok a cégek, és azok az emberek fogják látni a tartalmadat, akiket te szeretnél, te választottál. Már nem is olyan drága, ugye?
Facebook hirdetési stratégia B2B-ben
“Nem működik B2B-ben”. Gondolják sokan, ami jó hír, hisz ha versenytársaid is így gondolják, messziről elkerülik. Mi azt látjuk, ha nem is minden iparágban, de ezekben biztosan fogsz releváns célközönséget találni ezen a csatornán is:
- HR
- IT
- logisztika, supply chain
- könyvelés, pénzügy
- marketing, sales
- kkv döntéshozók, tulajdonosok
Célzás:
Ha fenti területek döntéshozóira szeretnél lőni, megoldható, de jóval nehezebb feladat mint a LinkedInen (lsd. hirdetési útmutató posztom, link fentebb). A Facebook, a LinkedInnel ellentétben nem tartalmaz szakmai múltra, iskolára, jelenlegi munkahelyre vonatkozó adatokat, ahogyan nem lehet a csoportokra sem hirdetni (kivétel ha az a tiéd). Mit használj mégis kampányaid során? A Facebook hirdetési rendszerében alapvetően a fenti iparágak képviselőit Facebookon belüli ténykedésük, és retargeting, illetve hasonmás közönség alapján érheted el.
A fentebb bemutatott tartalomtípusokat bemutató grafika alapján így építenénk fel egy cég B2B kommunikációját a Facebook segítségével:
- Ismerkedés szakasz
A klasszikus márkaépítés, awareness. Blogposztokat, könnyedebb videókat érdemes ebben a szakaszban használni. Fontos, hogy ne akarj eladni. A Facebookra az emberek szórakozni járnak, nem információért vagy szakmai szakcikkekért , de ha találkoznak érdekes, releváns tartalommal, meg fogják nézni, hiszen nem jellemző, hogy B2B tartalmakkal találkozznak. Egyfajta célmutató lehet az elérés és a megjelenés. Mivel a Facebook nagyon levette az organikus oldalak követőinek elérési számait, az ide kerülő tartalmakat futtasd meg követőid között is – hálásak lesznek érte.
- Tájékozódási szakasz
Letölthető tartalmadat itt hirdesd meg. Nyugodtan mehet hideg és előmelegített közönségnek is. Bízom benne, hogy van Facebook-pixel, és LinkedIn Insight tag is az oldaladon. Ezek segítségével tudsz ugyanis remarketing hirdetéseket létrehozni.
- Értékelési szakasz
Ebben a szakaszban már nem javaslom a hideg közönség használatát. A LinkedInhez hasonlóan itt is kalkulátorokkal, ügyfélvéleményekkel, testimonial videókkal tudsz hatni a vásárlás ebben a szakaszában járó felhasználókra, de jó eredményeket érhetsz el -ha az oldaladon rendszeresek a tartalmak-, ha a nem értékesítési célú organikus posztokat is megfuttatod kicsit.
- Megtartási szakasz
Követőid között egy idő után ott lesznek elégedett vásárlóid is. Hozz létre nekik exkluzív tartalmakat, mutasd meg egyéb szolgáltatásaid is, légy emberi, hagyd hadd lássanak be a céged működésébe. Néha-néha egy promóciós célú hirdetést is indíthasz rájuk.
LinkedIn vagy Facebook hirdetés-előnyök és hátrányok
B2B-ben mi alapvetően a LinkedInt ajánljuk, de az elmúlt évek tapasztalata alapján néhány iparágban kivételesen jól célozhatók a perszónáid a Facebookon is. A legjobb stratégia, ha vegyíted a módszereket, taktikákat, és mindent mérsz.
LinkedIn, Facebook hirdetések összahasonlítása marketinges szemmel
LinkedIn erősségei ➕:
- páratlan célzási beállítások
- döntéshozók, üzleti területen dolgozók gyűjtőhelye
- presztízst jelent itt hirdetni
LinkedIn gyengeségei ➖:
- drága
- magas a belépési küszöb
- magyarul hirdetni szinte lehetetlen
LinkedIn lehetőségei ?:
- B2B-ben erős márkát lehet felépíteni vele
- lokális/globális kommunikációra is használható
- márkaépítésre, lead generálásra is bevethető
LinkedIn veszélyek ⚠️:
- egyre több lesz a hirdető Magyarországon is
- vannak gyenge hirdetések, ezek később elriaszthatják a közönséget
- változó EUR/HUF árfolyam (EUR-ban fizetsz)
- kevesen ismerik itthon a hirdetési rendszerét
Facebook erősségei ➕:
- olcsó
- népszerű
- mindenki fent van (aki tagadja az is)
- sokan foglalkoznak vele, nem nehéz ügynökséget találni rá
Facebook gyengeségei ➖:
- nehéz jó célközönséget létrehozni B2B-re
- nem minden iparágban működik
- komolytalannak tűnhet a Linkedin mellett
Facebook lehetőségei ?:
- olcsó építhetsz márkát
- egyszemélyes vállalkozástól a több tízezer fős multi-ig mindenki használja
- egyre ügyesebb és jobb lesz
Facebook veszélyei ⚠️:
- adatkezelési botrányok
- drágul
- adózási és jogi anomáliák
Bízom benne, hogy ez a poszt a segítségedre volt abban, hogy céged tartalmai hatékonyan elérjenek a vágyott közönséghez.