B2B marketinges vagy? Akkor ez a terület biztosan számodra is leginkább a napi feladatokat, kihívásokat jelenti. Gyakran nehéz eltávolodni ezektől és kicsit tágabb perspektívából vizsgálni a B2B marketing helyzetét, az azt alakító legfontosabb trendeket.
A témára vonatkozó Információk vannak bőven (néha úgy érezzük, hogy túl sok is). Ezek többsége azonban az Egyesült Államokból vagy a világ más, a mienknél jóval fejlettebb területeiről származnak, nem feltétlenül alkalmazhatók közvetlenül idehaza.
Most végre egy olyan anyagot mutathatunk be, ami rólunk, a mi régiónkról szól. A B2B Marketing in 2024 – How do experts see it? nem egy elméleti kiadvány. A tanulmányban 3 ország, a Cseh Köztársaság, Magyarország és Románia B2B marketingesei szólalnak meg. Az ő tapasztalataik alapján, az ő szemükön keresztül látva izgalmas képet kapunk a B2B marketing alakulásáról.
Középpontban a tartalommarketing
Mára már a vizsgált országokban is a tartalommarketing a meghatározó B2B marketinges taktika. A korábbi, külföldi tapasztalatoknak megfelelően itt is bebizonyosodott, hogy a tartalommarketing képes a legjobban kezelni a B2B üzlet sajátos folyamatait, miközben több leadet szállít, mint a hagyományos marketing.
Minőségi tartalomra van szükség
Évek óta tapasztalhatjuk a tartalmak mennyiségének növekedését. A célközönségünk számára is feldolgozhatatlan mennyiségű további tartalmak készítése értelmetlen. Ehelyett a különleges minőségű, a vevőkarakterek igényei szerint kialakított tartalmak készítésére van szükség.
A 2023-as év egyik meghatározó trendje volt a ChatGPT és a többi, nagy nyelvi modelleken (LLM) alapuló mesterséges intelligenciát (MI) alkalmazó eszköz megjelenése. Bár még csak egy folyamat elején vagyunk, máris jól látszik, hogy óriási mennyiségű mesterséges intelligenciával generált tartalom árasztja el a piacot. Ezekkel csak az összefüggéseket, szakmai meglátásokat, adatokon alapuló elemzéseket magába foglaló tartalmakkal tudjuk felvenni a versenyt. Természetesen a B2B marketingben is egyre nagyobb szerepet játszik a ChatGPT, a Copilot, a Gemini és más, MI programok. A szövegírás helyett azonban itt inkább a kutatás (MI-vel támogatott keresés), az ötletelés, a vázlatkészítés és a SEO azok a területek, ahol ezek az eszközök a legjobban kihasználhatók.
Célzott tartalmak
A digitális marketing egyik legnagyobb erőssége, hogy soha nem látott adatmennyiséggel rendelkezünk az üzletről, az ügyfeleinkről, a vásárlónkról. Ebben a helyzetben értelmezhetetlenek az általános, “mindenkihez szóló” tartalmak. A hagyományos adatokon (név – email – munkahely) túl ma már annyi adattal rendelkezünk a potenciális vevőkről, hogy szinte személyre szóló üzeneteket tudunk készíteni. A szélesebb célcsoportok célzása helyett olyan taktikák kerülnek az előtérbe, mint például az ABM (account based marketing).
A LinkedIn a legfontosabb platform
Míg korábban sok marketinges esett abba a hibába, hogy túl sok platformot használva elaprózta erőforrásait, mára a LinkedIn vált a meghatározó B2B marketing platformmá. A kapcsolati háló átgondolt kialakítása, a személyre szabott üzenetek eljuttatása révén a LinkedIn a legerősebb leadgeneráló platformmá vált.
Növekszik az influencerek szerepe
A B2B trendeket összefoglaló kiadvány egyik fontos megállapítása, hogy a céges kommunikáció mellett egyre jelentősebb szerepet játszanak az influencerek. A B2C marketingben megszokott celebekkel és nagy eléréssel rendelkező közösségi tartalomgyártókkal szemben a B2B influencerek jellemzően iparági szakértők, szakújságírók, egyetemi oktatók vagy akár a cég dolgozói közül kiemelkedő márkanagykövetek. Ezek a szószólók felerősítik, hitelesítik a cég üzeneteit.
Eltérések a résztvevő országok között
A B2B marketingtrendekről készült tanulmány a BBN nemzetközi B2B marketing ügynökségi hálózat kelet-európai leányvállalatainak, a cseh (Marco), román (STOICA) és magyar (ContentPlus) partnercégeinek munkája. Ez az együttműködés speciális megközelítést tett lehetővé.
A munka során világossá vált, hogy bár a tanulmányban megszólaló szakemberek földrajzilag és az üzleti kultúra szempontjából is közel állnak egymáshoz, a megfogalmazott véleményekből egyértelműen kiderülnek az egyes országokban alkalmazott B2B marketing taktikák közötti különbségek. A B2B trendbook egyik fő erénye, hogy minden fejezet végén összefoglalja ezeket a különbségeket.