Idei első posztunk – hagyományainkhoz híven – az előttünk álló év várható trendjeit mutatja be úgy, hogy közben visszatekint a 2022-es évre. A szokásoknak megfelelően most is kíméletlenül elemeztem a tavalyi előrejelzéseimet, megvizsgáltam, mennyire valósultak azok meg. Idén első alkalommal a B2B marketinges trendekre is kitekintünk.
A 2022-es marketing-előrejelzések értékelése
1. Egyre több hazai cég jelenik meg a metaverzumban
Bár tömeges megjelenésekről nem beszélhetünk, pár magyar vagy Magyarországról indított projektként nemzetközi cég már megjelent valamilyen módon a metaverzumban. Az előbbihez a Profession, Bamba Marha Burger Bár kezdeményezése tartozik, az utóbbihoz a Stabilo és a Siemens.
A metaverzum egyelőre még nem tudta magát kinőni, nem vált mainstreammé nemzetközileg sem (ld. a Meta vergődését) a játékplatformokon fut, ezért elsősorban a gaming közösség érhető el rajta.
2. Az on demand audiós tartalmak népszerűsége tovább növekszik és interaktívvá válik
Ez az előrejelzésem még nem realizálódott, később várható ennek beérése. A LinkedInen ugyan már elindult az audio events beta verziója a tartalomelőállítók számára, mindenki számára csak később lesz elérhető. A Clubhouse megtorpanását látva ez a trend hosszabb távon fog megvalósulni.
3. A hibrid, online események 2022-ben is velünk maradnak
Bár 2022-ben csökkent az online és hibrid események száma 2021-hez képest, még mindig jelentős a számukk: a rendezvényszervező cégek körében végzett kutatásban a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy 2022-ben tervezett rendezvényeiknek 50-100%-a online vagy hibrid esemény lesz.
A COVID vírus gyengülésévelel mondhatjuk, hogy az eseménymarketingben az online, hibrid eseményfajta elfoglalta szerepét. Mindenki tudja már mi az előnye, hátránya, ezért ennek megfelelően használja a kommunikációs mixben őket.
4. A PR szerepe erősödik a CSR aktivitások száma tovább nő
A PR kommunikáció 2022-es méretét tavasszal tudjuk csak meg így ennek a pontnak teljesülésére akkor térek vissza. A 2021-es reklámtortában a PR 12,7%-kal növekedett, mely a megfogalmazott trend időszakának is része.
Összegzésként elmondható, hogy a 2022-re megfogalmazott 4 előrejelzésemből 1 teljesen, 1 részlegesen, 1 még nem és egy a trendek alapján még megvalósulhat.
2023-as marketingtrendek
TikTok és az ahhoz hasonló közösségi médiás tartalmak (Reels, Shorts) szerepe növekszik
A TikTok népszerűsége tovább nő Magyarországon is, egyre idősebb korosztály kezdi el használni aminek hatására egyre több cég jelenik meg ezen a csatornán. A TikTok influencerek jelentősége nő, hisz ők is segíthetnek a márkáknak az ezen a csatornán történő megjelenésben.
Hogyan gondolkodj?
A rövid videós tartalmak előállítása nagyobb marketing budget igényel, mint egy képes, vagy szöveges poszt. Erre mindenképp fel kell készülj, ha ilyen tartalmak előállításában gondolkodsz. Segíthet az indulásban 1-2 influenszerrel való szorosabb kapcsolat kialakítása, akik saját csatornáikon és későbbb a te csatornádra készített tartalmak előállításával segíthetik a megjelenést.
Saját adatok fontossága, programmatic hirdetések súlya növekszik, új eszközök jelennek meg a 3. feles cookie nélküli hirdetések kezeléséhez
A Google 2024-re halasztotta a 3. feles sütik megszüntetését. Ez a lépés jelentősen megváltoztatja majd az online hirdetések hatékonyságát. A retargeting sokkal kevésbé lesz hatékony például. Nő a saját adatbázisok fontossága: amennyiben a felhasználók hozzájárulásukat adják, hirdetésekkel célozhatók. Az Apple IOS 14 bevezetésével törölte a Safariban és az App Storeban a cookie-kat, ami miatt például külön hozzájárulást kellett adni a hirdetésekkel történő célzáshoz a social médiás applikációkban. Emiatt vezette be például a Facebook a Conversion API-ját, hogy javítsa a hirdetései hatékonyságát az Apple felhasználók felé. Hasonló eszközök megjelenésére számíthatunk 2023-ban is. A Performance Max már például a 3. feles sütik megszüntetése miatt jelent meg a Google Adsben.
Hogyan gondolkodj?
Érdemes az űrlapoknál hozzájárulást kérni a felhasználóktól hirdetésekkel történő megkeresésre. Bármilyen a hirdetések hatékonyságát növelő applikációt telepíts hirdetési fiókaidhoz, amivel javíthatod a hirdetések hatékonyságát. A programmatic hirdetések is jó alternatívát jelenthetnek a 3. feles sütik eltűnésével.
Mesterséges intelligencia alapú tartalmak megjelenése
Az Open.ai ChatGPT megjelenése rengeteg médiamegjelenést kapott Magyarországon is. A mesterséges intelligencia már képes hosszabb szövegek írására is. Elég csak megadd a témát, és arra kapsz egy javaslatot. A platform egyelőre ingyenes, de egy idő után valószínű fizetőssé válik. Ez a platform a keresők versenytársa is lehet. A kérdés csak az, hogy mikor jelenik meg a Google is hasonló eszközzel. A mesterséges intelligencia alapjaiban változtathatja meg a keresőket. Lehet a jövőben keresőkre nem is lesz szükség?
Az Open.ai képi tartalmak előállítására is képes. A DAL-E 2 művészi alakotások készítésére is képes, csak meg kell add mit ábrázoljon a kép milyen stílusban, ami alapján a mesterséges intelligencia elkészíti az alkotást.
Mesterséges intelligencia videós tartalmak előállítását is támogatja. Avatarok létrehozására van például lehetőség, aki elmondja akár magyarul is a elkészített szöveget. Természetesen ez audiós tartalmak elkészítésénél is lehetséges.
Az Open.ai médiamegjelenéseinek köszönhetően nagy figyelmet kapott, hogy a mesterséges intelligencia már mennyire jól támogathatja a tartalmak előállítását, ezért arra számítok, hogy egyre több marketinges (leginkább ügynökségeknél) kezdi el használni ezeket az eszközöket.
Hogyan gondolkodj?
Ma már sok mesterséges intelligenciát használó, magyarul is értő szoftver támogathatja a tartalomelőállítást. Ezek az eszközök, ugyanakkor még nem helyettesítik 100%-osan az embert, ugyanakkor jól támogathatják az alapokban. Például egy blogcikk, közösségi poszt első verziójú szövegezésének elkészítését, amit utána megfelelően szerkesztve sokkal gyorsabban előállítható a kívánt cikk.
B2B marketingtrendek
A B2B trendek meghatározásához az előbb már bemutatott ChatGPT mesterséges intelligenciát hívtam segítségül.”Ő” ezeket listázta kérédsemre:
– A tartalommarketing továbbra is fontos marad: A célközönség igényeit és érdeklődését kielégítő, értékes és informatív tartalmak készítése valószínűleg továbbra is a B2B marketing kulcsfontosságú eleme marad. Ez magában foglalhat például blogbejegyzéseket, e-könyveket, whitepapereket.
– ABM marketing térhódítása: Az ABM olyan célzott marketingmegközelítés, amely egész piacok helyett az egyes ügyfelekre vagy ügyfélcsoportokra összpontosít. Ez a megközelítés egyre népszerűbbé válhat, mivel a vállalkozások igyekeznek személyre szabni marketingtevékenységeiket, és szorosabb kapcsolatokat építeni a kulcsfontosságú ügyfelekkel.
– A közösségi média és az online közösségek használata: A B2B vállalatok egyre inkább használhatják a közösségi médiát és az online közösségeket a kapcsolattartás és a márkaismertség növelésének érdekében.
– A marketingautomatizálás térhódítása: Ezi lehetővé teszi a vállalkozások számára marketingtevékenységük racionalizálását és optimalizálását, szélesebb körben elterjedhet a B2B iparágban.
– Az adatok és az analitika növekvő jelentősége: A B2B marketingesek egyre jobban támaszkodnak adataikra és analitikára, mellyel jobban megértik és célozhatják célközönségüket, és növelhetik marketingtevékenységük hatékonyságát.
Amennyiben egyéb a marketing budget tervezést is érintő B2B marketinges javaslatokat szeretnél, olvasd el ezt a cikket melyben BBN-s kollégáimmal próbálunk segíteni a recessziós környezetben követendő taktikák megtalálásában.
Összegzés
Három marketingtrendet és B2B marketingeseknek egy mesterséges intelligencia által javasolt trendgyűjteményt listáztam ebben a posztban, amik 2023-ban meghatározók lehetnek. Úgy gondolom, ha beépíted ezeket az eszközöket, taktikákat marketingkommunikációdba 2023-ban, versenyelőnyre tehetsz szert konkurenciádhoz képest.