Influencer marketing tervezése, véleményvezérek felkutatása Skip to content
Véleményvezérről fotó készül

Influencer marketing tervezése, véleményvezérek felkutatása 5 lépésben

A cikk elolvasásához ennyi időre van szükség: 6 perc

Melyik marketinges ne szeretné, hogy cége kommunikációjába besegítsenek olyanok, akik nagy hatással vannak mikroközösségekre. A digitális korban, amikor a tömegmédia hatékonysága már nem olyan, mint régen, a perszonalizált kommunikáció egyre fontosabb. A vásárlók döntéseit az online értékelések befolyásolják , a véleményvezérek kincset érnek egy marketingesnek. Ugyanakkor sajnos semmi sincs ingyen, sok munkát, időt kell rászánj, hogy egy ilyen dolog beinduljon. Meg kell győzd az internet „sztárjait”, hogy márkád mellé álljanak, ami nem megy karikacsapásra.

Javaslom, hogy a tervezési lépéseket készítsd el már tartalomstratégiád kivitelezésekor, hiszen ez is szerves része kell legyen céged tartalommarketingjének.

 

Divatos az infuencer marketing

Ha megnézed a Google Trendben az influencer marketing kifejezés kereséseinek alakulását, láthatod hogy 2015 második felétől jelent meg igazán e téma a köztudatban, 2016-ban pedig jelentősen megnőtt iránta az érdeklődés. (Ezt tapasztalhattuk az elmúlt évek szakmai rendezvényein is.)

Influencer marketing kifejezésre történő keresések száma 2015 második felétől rohamosan nőNem csoda hisz a korábban megfogalmazott érvek mellett a következő statisztikák is mellette szólnak:

Mit is jelent pontosan az influencer marketing kifejezés?

Azt a folyamatot tekintjük influencer marketingnek (befolyásmarketingnek), amikor olyan kapcsolatot alakítasz ki céged üzleti területén aktívan kommunikáló bloggerekkel, vloggerekkel, és a közösségi véleményvezérekkel, amivel eléred, hogy megjelenítsék, véleményezzék terméked csatornáikon. Ha ez sikerül, az értékesítésre is hatással lesz mindez. Az influencer marketing tehát nagyban épít az online megosztáson alapuló kommunikációra, és nemcsak márkaismertséget növel, hanem emeli a márkáddal szembeni elköteleződést, aktivizálja a céged számára fontos mikroközösségeket is. Kihasználhatod, hogy a véleményvezérek követői sokkal jobban adnak egy-egy influencer szavára, mintha ugyanazt az üzenetet céged kommunikálná.

Mikben lehetnek segítségedre a véleményvezérek?

  • Készíthetnek blogbejegyzést, videó posztot termékedről.
  • Megoszthatják közönségükkel céges tartalmaid.
  • Lehetőséget adhatnak cégednek saját felületeiken történő megjelenésre, például blogcikk formájában.

 

Milyen céljaid lehetnek influencer marketinggel?

Többfajta célt tűzhetsz ki, amik mind tartalomstratégiád kell, hogy támogassák:

  • tartalompromóció
  • tartalom előállítás
  • eseménymarketing, eseménytámogatás
  • termékbevezetés segítése
  • kríziskommunikáció
  • keresőoptimalizálás.

 

 

Véleményvezérek azonosítása

Készíts, vagy készíttess ügynökségeddel egy listát a potenciális véleményvezérekről! Jelöld benne a legfontosabb elérhetőségeiket: közösségi média profiljaikat, e-mail címüket, blogoldal url-jeiket! Ne csak azt vedd figyelembe, hogy mekkora egy véleményvezér követőinek száma, hanem hogy mennyire tudja bevonni közönségét a kommunikációba, mennyire egyezik stílusa márkád személyiségével. Jelöld ezeket is listádban! Legyen egy olyan oszlop is az adatbázisban, amiben jelzed, hogy milyen szinten áll a kapcsolatfelvétel az adott személlyel! Ha összegyűjtöttél egy alaplistát, priorizáld a listán lévő embereket!

 

Milyen eszközöket használj véleményvezérek beazonosítására?

Használhatod a keresőket potenciális bloggerek, vloggerek beazonosítására. Állítsd be fontosabb keresőszavaidat a Google Alertsben, így folyamatosan kaphatsz értesítést, ha valaki, megjelentet valamilyen tartalmat.

Szintén ingyenes lehetőség a közösségi oldalak (ingyenessége miatt) felületes feltérképezésére a Social Searcher weboldal. B2B tevékenységi kör esetén a Linkedin keresője nyújthat segítséget, de ha valóban teljes képet szeretnél kapni egy-egy szegmensről a Sales Navigátor szolgáltatásukra érdemes előfizess.

Fizetős szolgáltatásokból a mention és Buzzsumo applikációkat javasolnám, hisz mindkettő platform elég jó metszetét megmutatja az internet magyar nyelvű közösségi médiás felületeinek.

Magyarországi top vloggerek keresését kezdd a Tubenews oldalán, ahol különböző tematika alapján csoportosítják a legsikeresebb Youtubereket és egy mindig aktuális összesített toplistát is találsz! A legbefolyásosabb magyar Insta sztárokról is készült már lista, melyet itt tölthetsz le.

 

Véleményvezérek elérése

Ennek is többféleképpen állhatsz neki.

Intézheted ezt a munkát reklám- vagy tartalommarketing-ügynökségeddel, de vállalkozhatsz rá magad is. Ez utóbbi esetben legyél természetes, úgy csináld, ahogy mással is ismerkednél! Kezdd el követni kiszemeltjeidet, nyújts nekik segítséget, válaszolj kérdéseikre, adj számukra valamilyen plusz értéket, oszd meg, lájkold bejegyzéseiket! Folyamatosan ossz meg a közösségi medián olyan tartalmakat, amik relevánsak lehetnek számukra, érdekelhetik őket! Természetesen ne csak saját tartalmaidra koncentrálj, hanem használj kurált tartalmat is! Ha kellően izgalmasak megosztásaid, egy idő után ők is felfigyelnek rád, megosztják közösségükkel posztjaid. Így egy lépéssel közelebb kerülsz célodhoz. Keress rá alkalmat, hogy az offline világban is összefuthass velük! Ha már személyesen is sikerült beszélj valakivel, akkor online már direktben is felveheted a kapcsolatot. A kérdés, hogy hogy tudnátok együtt dolgozni. Megengedi-e, hogy vendégcikket jelentess meg blogján, vagy hajlandó-e tartalmaid mellé egy általa készített anyagot átadni neked. Interjú készítése is jó ötlet lehet a közös munka első lépéseként.

Ha van rá pénzed, nem kell annyi energiát beleölj az ismerkedésbe, keresd meg nyugodtan hamarabb! Ekkor teljesen üzleti alapon indulhat el a kapcsolat köztetek. Állapodjatok meg, hogy milyen segítséget tud nyújtani terméked, céged bemutatásában! Arra is van lehetőség, hogy ingyen terméket biztosíts számára, s ha sikerül figyelmét felkeltsd, elmondja a véleményét róla. Pénzbeli ellenszolgáltatás fejében kiadhatod egy-egy közösségi médiás csatornád kezelését is egy bizonyos időre egy-egy véleményvezérnek. Vigyázz azonban, mert az ilyen költségtérítéses esetekben épp az autentikusság veszhet ki a kommunikációból. Ahhoz, hogy ez a veszély ne fenyegessen, hosszútávon ekkor is jó kapcsolatot kell kialakíts az influencerrel!

Azt soha ne feledd, hogy a véleményvezéreknek te is sok segítséget tudsz nyújtani, s nem minden esetben a pénz fog dönteni egy ilyen közös munkában. Nekik is hasznos lehet céges követőid elérése, segíthetnek tartalmaitok céljaik elérésében.

 

Az eredményesség mérése

Mindig mérd hatékonyságod valamilyen mutatószámmal, mely tartalommarketingedet támogatja. Ilyen hatékonyságot mérő mutatószám lehet például az egy interakcióra (like, megosztás) jutó költség. Ellenőrizheted egy-egy ilyen interakció után weboldalad látogatottságát, annak változását, amiből ki tudod számolni egy új látogató költségét.  Célszerű ezt összehasonlítanod CPC költségeiddel PPC-s kampányaidból. Ezekkel a mérésekkel tudod alátámasztani főnököd felé az influencer marketing legitimitását.

 

Záró gondolatok

Az influencer marketing is egy folyamatosan végzendő feladat, ugyanúgy, mint a tartalommarketing, Ráadásul a két dolog nagyon összefügg egymással: az influencer marketinged mindig a tartalomstratégiádat kell támogassa. Ezért is fontos, hogy ennek tervezése is bekerüljön tartalomstratégiádba.

Segítségre van szükséged véleményvezéreid beazonosításában? Lépj velünk kapcsolatba, segítünk benne!

Neked ajánljuk