Az elmúlt másfél év a ChatGPT-ről (és versenytársairól) szólt. A mesterséges intelligencia hirtelen közel került hozzánk, felhasználókhoz – naponta merülnek fel az AI-alapú chatbot és a virtuális asszisztens programok újabb és újabb alkalmazási területei. (Az egyszerűség kedvéért a továbbiakban ezeket a nagy nyelvi modelleken (LLM) alapuló alkalmazásokat itt AI néven fogom említeni. Mindenki helyettesítse be a kedve szerint a ChatGPT, a Copilot, a Gemini a Claud, Perplexity neveket, azok különböző változatait.
Szövegírás az AI segítségével
A “ChatGPT-forradalom” (2022. november) kitörése után nagyon hamar kiderült, hogy az AI segítségével gyorsan és egyszerűen írhatók szövegek. Igaz, hogy ezek elég iskolás megfogalmazásúak, gyakran tárgyi tévedéseket is tartalmaznak, viszont gyakorlatilag ingyen előállthatók.
Az AI-val írt szövegek minősége a programnak adott utasításoktól (promptolás) függ. Ha az utasítások érthetőek, kellően részletesek, akkor a szöveg jobb lesz. (Olyan ez, mint a marketingben a brief. Ha világos, érthető, egyértelmű a feladatleírás, több esély van a jó eredményre.) A probléma az, hogy ahogy az úri szabó, úgy az AI is hozott anyagból dolgozik. Az AI esetében ez a neki előzőleg megtanított anyagot jelenti. Hiába tehát a legjobb, legrészletesebb prompt, ha a választ az AI nem tanulta meg, nem fogja tudni.
Mi a baj az AI-val írt szövegekkel?
A ChatGPT és társai az “abból főz, ami van” elvet követik. Óriási mennyiségű szöveget tanítanak meg nekik, ebben keresnek megfelelő mintázatokat, így állítják elő a szövegeket. (Lényegében minden szó után eldöntik, hogy az általuk ismert szövegek alapján melyik szónak kell következnie.) Az AI tehát kész sémákat alkalmaz, új gondolatokat, összefüggéseket nem képes kitalálni. A legalaposabb promptolás után is azért unalmasak (és könnyen felismerhetők) az AI-val írt cikkek, blogposztok. Persze az ilyen szövegeknek is megvan a maga helye. AI-val kitűnően meg lehet írni bármilyen sablonszöveget, amihez nem kellenek új gondolatok. Egy adott sémán alapuló szerződést. Egy munkaköri leírást. Egy szabályzatot. Egy egyszerű (nem újszerű) termék leírását. Használhatatlan lesz viszont minden rétegtémában (nem tud miből meríteni), az újdonságokról szóló cikkekben, ott, ahol véleményt kell megfogalmazni, összefüggéseket feltárni. További – jól ismert – probléma, hogy az AI ugyan néha közli, hogy csak egy mesterséges intelligencia és nem tud az adott kérdésre válaszolni, sokszor kezd “hallucináln”, önálló értelmetlen válaszokat produkálni. Veszélyes dolog ez, mert ezeket a válaszokat csak az adott témában járatos emberek veszik észre.
A Google “bünteti” az AI-val írt szövegeket?
Amikor 2023. első félévében megszaladt az AI-val készült tartalmak mennyisége, terjedni kezdett a hír, hogy a Google “bünteti és ezért hátrább sorolja keresési találataiban a mesterséges intelligenciával készült tartalmakat. Igazából szó sincs erről, a Google – ahogy tette eddig is – a gyenge tartalmakat küldi a sor végére. A tisztán AI-val generált tartalmak túlnyomó többsége pedig ilyen.
A GOTCH SEO cég érdekes kísérletet hajtott végre. Néhány népszerű témára (kulcsszóra) AI-val tartalmakat generált, majd megvizsgálta, hogyan szerepelnek a Google keresési találataiban. (Sehogy) Néhány Google találati olalt az Originality.ai programmal megvizsgálva azt találták, hogy az első 83 találatban egyátlalán nem szerepel AI-val készített tartalom.
Amikor a GOTCH SEO emberei részben, vagy telejsen átírták a korábban egyáltalán nem indexelt szövegeket, rövid idő alatt jó pozícióba kerültek a találati listán. (Érdemes elolvasni az egész cikket.)
Ha tehát valaki a jobb SEO pozíció érdekében gyártja tonnaszámra a gépi tartalmakat, akkor keserű csalódás fogja érni.
Mi az a “minőségi tartalom”?
Nem szeretnék esztétikai vitákba bonyolódni, ezért csak nézzük azt, mi a Google szerint a minőségi tartalom. A Google korábban az E-A-T ( Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – szakértelem, tekintély, megbízhatóság) mércét használta, azóta ezt az Experience (tapasztalat) hozzáadásával E-E-A-T-re bővített. (Az E-E-A-T kritériumokról részletesebben itt olvashatsz.))
Ha tehát a Google a hitelességet, megbízhatóságot, szakértelmet stb. keresi az AI-val gyártott szövegekben, azokat nyilván nem fogja megtalálni. Az eredmény: mehetnek a sor végére!
Természetesen a Google-nél sem emberek, hanem mesterséges intelligencia ellenőrzi és rangsorolja a tartalmakat, figyeli a fenti elvek megvalósulását. Bár előfordul, hogy tisztán AI-val készült tartalmak is átcsúsznak a szűrőn, az esetek nagy részében nem ez történik.
Hogyan dolgozzunk együtt az AI-vel?
Be kell látni, hogy az üres szövegeket, amikben nincs gondolat, nincsenek összefüggések, következtetések sem az olvasók, sem a Google nem szereti. Az AI önállóan minőségi szövegek írására (még) nem képes.
Használd arra a ChatGPT-t amiben jó. Írass vele témaötleteket, cím-variációkat, vázlatot. Használhatod egyes “töltelék” (valami ismert dolgot leíró) bekezdések készítésére.
Ismerek embereket, aki elsőre rettenetes szövegeket írnak, majd többszöri átírás után kitűnő cikk jön ki belőlük Az ilyen tartalomkészítők póbálkozhatnak azzaal, hogy az első változatot – megfelelő, részletes promptokkal – AI segítségével állítják elő.
Esetleg tekints úgy az AI-ra, mint egy gyakornokra. Ne várd, hogy azonnal tökéletes szöveegket ír majd. Fogd a “piros ceruzát” és kezdd el keméyen szerkeszteni a szöveget. Ha marad belőle néhány jó mondat, máris megérte!
Most minden az AI-ról szól. Ez csak egy átmeneti állapot, nemsokára jönnek az emberi képességekkel összemérhető (vagy meg is haladó) AGI-k. Addig azonban szükség van az emberi tartalomkészítőkre.
(Ez a cikk 100%-ban emberi munkával, AI segítsége nélkül készült.)