Mi a közös a vállalkozásokban? Mindannyian valahogy ki akarnak tűnni a tömegből. Minden B2B vállalat, mérettől és iparágtól függetlenül arra törekszik, hogy szakági elismerést, tekintélyt és ismertséget szerezzen. De hogyan tudják a vállalkozások hatékonyan kommunikálni a márkaértékeiket és szakértelmüket más vállalatok felé? A jól használt PR az egyik eszköz.
Mi az a B2B PR?
A B2B PR röviden azoknak a PR tevékenységeknek az összefoglaló neve, melynek célja a márkáról kialakult kép pozitív befolyásolása, a figyelem felhívása az adott cég szolgáltatásaira, illetve a szakmai hitelesség növelése.
A B2B cégek pozicionálásának fontos része, hogy a szakterület hiteles szakértőjének lássák ne csak a versenytársai, hanem az ügyfelei is. Ebben segíthet a B2B PR. A hagyományos PR-stratégiák a cég marketingtevékenységgel összehangolva növelik a vállalatok hitelességét és ismertségét, akik ezáltal hosszabb távon versenyelőnyre tehetnek szert.
A szakmai hitelesség és elismertség elérése PR eszközökkel azonban időt, munkát és pontos stratégiát igényel, illetve azt is, hogy a B2B PR alapelveit ne csak ismerd, hanem allamazd is.
Mire jó a B2B PR?
A B2B PR elsősorban hitelességet és bizalmat épít, ezért a megfelelően használt B2B PR abban segít, hogy céged megbízható iparági szereplőként jelenjen meg, így közvetetten segíti az értékesítési tevékenységet is. Ha a vállalatodról rendszeresen pozitívan nyilatkoznak az iparági kiadványokban, az felkelti a potenciális ügyfelek, illetve a partnerek figyelmét.
A B2B PR másik legáltalánosabb célja a márkaimázs javítása. A pozitív hangú médiamegjelenések növelni tudják a márkád hírnevét, ami nemcsak az új üzletszerzésben segít, hanem a meglévő ügyfelek és partnerek megtartásában is.
Végül, de nem utolsósorban, a B2B PR része a kríziskommunikáció is, ami minden cég életében elengedhetetlen, hiszen senki sem immunis a váratlan válsághelyzetekre. A megfelelő felkészültség (kríziskommunikációs terv) azonban lehetővé teszi, hogy a cég időben és megfelelően reagáljon ezekre a helyzetekre, megelőzve vagy a minimálisra csökkentve a márka hírnevének erodálódását.
Miben különbözik a B2C és a B2B PR?
Gyakori tévhit, hogy a B2B és a B2C PR ugyanaz. Pedig nem ugyanaz, annak ellenére, hogy lehetnek közös céljaik (pl. a márka ismertségének növelése, a márkaimázs javítása) sőt, közös csatornálik is, de a kommunikáció stílusa és módja, illetve a célközönsége teljesen más.
- Célcsoport: a B2B PR-ban az elérni kívánt célcsoport más vállalkozások, iparági véleményvezérek és döntéshozásban érdekelt felek. Sokkal kisebb és sokkal homogénebb közönség, mint a B2C-é. A B2C PR ezzel szemben a nagyközönségre és az egyéni fogyasztókra összpontosít, célja, hogy egy széles, heterogén csoport figyelmének felkeltése.
- Tartalom: A célcsoportból adódik, hogy a tartalom sem egyforma a B2B és a B2C PR esetében: a B2B PR mélyen belemerül a technikai, részletes és iparág-specifikus témákba, adatokkal és tényekkel dolgozik, olyan értékes információkat kínál, amelyek a szakemberek és a döntéshozók számára vonzóak – ezzel hitelesíti és erősíti a cég szakértői voltát. Ezzel szemben a B2C PR könnyen érthető, széleskörű érdeklődést kiváltó tartalom, amelyek személyesebb, szórakoztatóbb vagy érzelmesebb szinten kapcsolódik a fogyasztókhoz.
- Csatornák/eszközök: A B2B PR elsősorban iparági kiadványokat és szakmai kiállításokat, konferenciákat használ a célközönség eléréséhez, hiszen a cél, hogy ott kell jelen lenni és látszani, ahol a döntéshozók is ott vannak. Ezzel szemben a B2C PR csatornája a nagy olvasottságú, mainstream médiafelületek. Gyakori hiba, hogy a szakmai tartalommal a B2C csatornákat is megcélozzák, de ez több okból sem ajánlott, a legfontosabb, hogy nem ott találod a célcsoportod. Nem fog kattintást hozni, vagy ha kattintanak is, nem olvassák végig, mert a legjobban megírt szakmai tartalom is eredménytelen lesz a nem megfelelő célcsoportnál. Ha pedig a márkaismertséget akarod így növelni, van ennél jóval hatékonyabb eszköz is.
Miből áll a B2B PR?
A PR kulcselemei nincsenek kőbe vésve, köszönhetően annak, hogy ma már nincs olyan élesen elkülöníthető határ a marketing különböző területei között, mint a 2000-es évek elején a social media platformok elterjedése előtt, illetve annak is, hogy ezek egymást erősítve, egymás mellett igazán hatékonyak. Azonban ha mégis fel kell sorolni, hogy mi tartozik a B2B PR ernyője alá, leggyakrabban ezeket a szolgáltatásokat sorolják oda:
- médiamegjelenések koordinálása és médiakapcsolatok kialakítása
- tartalomkészítés (pl. blogírás, social media posztok készítése, stb.)
- hírlevél küldés
- kríziskommunikáció
- social media management
- sajtótájékoztatók (és rendezvények) szervezése
- employer branding
- influencer kommunikáció
Hogyan mérhető a B2B PR hatékonysága?
A B2B PR hatékonyságát marketingcéltől függően számos mutatóval lehet mérni, ezek közül néhány:
- Médiamegjelenések száma: hány alkalommal jelent meg a vállalat a médiában?
- Médiamegjelenések hangneme: pozitív, negatív vagy semleges hangnemben írtak-e a vállalatról?
- Social media elérés és engagement: hány ember látta a vállalat tartalmait és hányan reagáltak rá valamilyen módon?
- Weboldal forgalom: növekedett-e a weboldal látogatottsága?
- Vevői elégedettség: javult-e a vevői elégedettség?
Összegzés
A B2B PR fő célja a pozitív imázs kialakítása és fenntartása vállalkozások, iparági vezetők és érdekelt felek körében. Azonban érdemes nem csak PR tevékenységben gondolkodni, hanem integrált marketingkampányban, amint a B2B PR a márka láthatóságának növelésével, leadgenerálással, valamint az általános márkaimázs javításával tud támogatni a pozitív médiamegjelenések révén.