Egyideje rengeteget beszélünk arról, hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia (lényegében a generatív AI) a tartalomkészítést és az ahhoz kapcsolódó szakmákat, de lényegesen kevesebb szó esik arról, hogyan hat ez a keresésre és a keresési találatokra. Az elmúlt 15+ évben megszokhattuk, hogy a tartalmakkal egyszerre kell kiszolgálnunk az olvasót és a Google algoritmusát. A SEO szabályainak figyelembevétele nélkül már jó ideje nem lehet felkerülni a Google “dobogós helyeire”. A Google rendszeresen frissíti algoritmusait, próbálja a “minőségi tartalmakat” a felszínre jutni, az elmúlt évben azonban a SEO folyamatos finomodása mellett valami radikális változás történt: friss adatok szerint a felhasználók 70 százaléka már a hagyományos keresők találatainál jobban hisz a generatív AI-któl kapott válaszoknak. A Gartner szerint 2026-ra már 25 százalékkal eshet vissza a hagyományos keresők forgalma.
Mi a Generative Engine Optimization (GEO)?
A Generative Engine Optimization (GEO) egy új technika, aminek célja a digitális tartalom láthatóságának maximalizálása. A hagyományos SEO-val ellentétben – ami a keresési találatok oldalán (SERP) való rangsorolásra összpontosít -, a GEO a generatív AI-motoroknak szól. Ezek a felhasználói lekérdezésekre közvetlenül a webes tartalomból gyűjtenek információkat. A nagy nyelvi modelleket (LLM) használva próbálnak értelmet adni az összegyűjtött információknak, és összefüggő, releváns válaszokkal adni.
Így működik egy generatív motor:
- A felhasználói kérdés interpretálása. (Fontos figyelni, ahogy az AI összefoglalja a kérdésedet, mert előfordulhat, hogy már itt félrecsúszik a keresés).
- A felhasználóra vonatkozó személyes adatok, például a preferenciák vagy a beszélgetési előzmények felhasználása.
- A lekérdezésre vonatkozó releváns válaszok keresése.
- A dokumentumokból származó információk szintetizálása egy egyszerű válaszba.
GEO, vagy SEO – mi a különbség?
A GEO és a SEO (szerencsére) sok tekintetben hasonlítanak egymásra, sok közöttük az átfedés, hiszen mindkettő a releváns, hiteles tartalmakat keresi. Az alapvető különbség, hogy míg a SEO egy ideális találati rangsor összeállításáról szól, a GEO viszont a tartalom AI általi felfedezhetőségére összpontosít. Különösen fontosnak tűnik itt a (Google) AI Overviews, ami a hagyományos találatok (SERP) felett jeleníti meg az adott keresésre az AI által adott válaszokat.
A jól bevált, alapvető SEO taktikák továbbra is érvényesek:
- Általános kulcsszókutatás: ez kiterjed a hagyományos kulcsszavakra, a “long tail” kulcsszavakra, a teljes mondatos keresésekre és az AI számára összefüggésekbe helyezett mondatokra.
- Egységes tartalomstratégia: Továbbra is érvényben van a Google E-E-A-T iránymutatása, ennek szellemében olyan releváns, minőségi tartalmat kell készíteni, egyaránt megfelel az AI platformok és a keresők igényeinek.
- Technikai optimalizálás: továbbra is fontos az oldalak gyors betöltődése, a mobilmegjelenés, az adatok strukturálása és a természetes nyelv feldogozása.
A hasonlóságok mellett érdemes szem előtt tartani a különbségeket is. Ezek három csoportra oszthatók:
- Fókusz: A GEO a tartalom AI általi felfedezhetőségére összpontosít, míg a SEO a SERP-helyezés javításáról szól. Míg a SEO általában a Google és a Bing kapcsán merül fel, generatív motorból rengeteg létezik, így fontos emlékezni rá, hogy a különböző motorok különböző tulajdonságok alapján határozzák meg a forrásaikat.
- Hangsúly: A SEO elsődleges technikái olyan tényezőket hangsúlyoznak, mint a kulcsszavak, backlinkek. A GEO technikái ezzel szemben a struktúrára helyezik a hangsúlyt. Az AI munkája könnyebb, ha világos, tömör, könnyen szintetizálható részleteket tud előhívni, ezért a generatív keresés inkább a szerkezetre helyezi a hangsúlyt.
- Kimenet: A SEO és a GEO közötti legfontosabb különbség a motorok kimenete. A GEO a tartalmat a mesterséges intelligencia motorok számára optimalizálja, amelyek kimenetként egy szöveges összefoglalót állítanak elő. A SEO ezzel szemben a tartalmat a hagyományos keresőmotorok számára optimalizálja, amelyek kimenete a források rangsorolt listája (találati lista).
Hogyan optimálhatod a GEO-ra a szöveged?
A jó hír, hogy aki otthon van a SEO-ban, annak könnyebb lesz a dolga, mivel a GEO sok mindenben egybeesik a SEO-val.
- Biztosítsd, hogy a szöveged könnyen olvasható és érthető legyen. (Ez A GEO-tól függetlenül is ajánlott.)
- Használj hiteles forrásokat, idézeteket és statisztikákat, hogy hitelesebb legyél. (Sajnos vannak tartalmak, ahol ilyenek nem állnak rendelkezésre.)
- Úgy strukturáld az írásod, hogy igazodjon a generatív motorok által használt mintákhoz. (Na, ezeket jó lenne ismerni!) Addig is a SEO-ban megszokott tagolást – bekezdések, közcímek – érdemes alkalmazni.
A GEO és a SEO jövője
Bár a minálunk domináns Google és a Bing keresők komoly versenytársat kaptak, a “hagyományos”, kulcsszóalapú keresés továbbra is fontos szerepet játszik. Ennek megfelelően ezután is foglalkozni kell a “hagyományos” keresőoptimalizálással.
A Generative Engine Optimization (GEO) nem egy új trendet képvisel, hanem egy evolúciós folyamat eredménye. A GEO rákényszeríti a tartalomkészítőket, az eddiginél strukturáltabb, olvashatóbb és hitelesebb szövegek gyártására.
A keresőoptimalizálás nagyjából 20 éve vált sokak által követett taktikává. 20 év alatt rengeteget tanulhattunk. Ezzel szemben a generatív AI-k tömeges elterjedése még csak két éve kezdődött. Az itt leírtak tehát viszonylag kevés tapasztalaton és jelentős spekuláció alapulnak. A GEO alakulásának követésére folyamatos figyelemre van szükség!
Ezt a cikket nem a ChatGPT, hanem én (Pécsi Ferenc) írtam. Az itt leírtak nem valami égi sugallaton alapulnak, hanem igyekeztem a legjobb forrásokat használni A legfontosabbak:
Google SGE: Study Reveals Potential Disruption For Brands & SEO
AI Overviews: What Are They & How Do They Affect SEO?
Generative Engines Optimization (GEO)