Az új LinkedIn csoportok – tartalommarketinges szemmel

Egyre több cég vágyik arra, hogy ne egyszerűen csak jelen legyen, de nagyobb közönséget is érjen el a LinkedInen. Csalódásként érik meg, mikor szembesülnek vele, hogy a LinkedIn céges oldalak leginkább csak cégbemutató felületként, egyfajta digitális brosúraként működnek. Ide embereket meghívni nehézkes, inkább csak azok jönnek, akiknek a figyelmét már valamilyen más módon sikerült felkelteni. A céges oldalon megjelenő posztok fontosak, de csak nagyon ritkán képesek komolyabb aktivitás (lájk – komment – megosztás) kiváltására.

Tartalommarketinges megfogalmazással: a LinkedIn céges oldalak nem  a vásárlói út elejére valók, hanem annak egy későbbi szakaszába, ahol a már (más módon) megszerzett érdeklődés elmélyítésére alkalmasak.

Akinek ez nem tetszik, fizetett (szponzorált) tartalomként kiemelheti és célzottan terjesztheti a céges oldal tartalmait. (Nyilván ez is az oka, hogy a LinkedIn semmilyen ingyenes eszközzel nem tereli a forgalmat a céges oldalakra.)Aki a LinkedInen nagyobb elérésre és aktivitásra vágyik, más utat kell hogy válasszon.

Az egyik a cég dolgozóinak bevonása a közösségi terjesztésbe  – erről korábban több alkalommal is írtunk. A másik jelenlegi témánk, a LinkedIn csoport(ok) létrehozása és működtetése.

 

Mire jó a csoport?

Annak, hogy szeretünk csoporthoz tartozni valószínűleg ősi okai vannak. (A témának Seth Godin egy teljes könyvet szentelt.) Tartalommarketinges szempontból ideális hely egy csoport, hiszen

  • az ide belépők már mutatják elköteleződésüket egy ügy, vagy témakör iránt,
  • célzottan, egy helyen megszólíthatók a célcsoportba tartozók,
  • a csoportban mindenképpen az alapító-moderátoré a vezető szerep.

Bár sokan azt várják, hogy élénk eszmecsere folyjék a csoportban, de erre csak nagyon ritkán kerül sor. Tapasztalataim szerint a csoportokba jelentkezők, inkább egyfajta tematikus hírgyűjtőre iratkoznak fel, információkat várnak az őket érdeklő témáról és egyáltalán nem óhajtanak itt beszélgetni, vitatkozni.

 

Csoportok a LinkedInen

A LinkedIn jó érzékekkel, már évekkel ezelőtt kínálta tagjainak a csoportépítés lehetőségét. Miután aztán virágzásnak indult a csoport-kultúra, a cég hirtelen startégiát váltott. Hogy a szükséges infrastruktúra fejlesztése jelentett-e gondot, vagy nem találta meg a módját, hogyan szedjen ki innen pénzt nem tudni. A LinkedIn a csoportokat ugyan nem zárta be, de a fejlesztés és a karbantartás elmaradása, és a bizonytalanság miatt erős sorvadásnak indultak, illetve sok elhanyagolt csoport spam-gyűjtőhelyé vált.

Nem tudni, hogy a Facebook zárt csoportjainak sikere, a tulajdonosváltás, a LinkedInen belüli erőviszonyok változása,vagy valami más volt az oka, de valamikor 2017. közepén a LinkedIn kiszivárogtatta, hogy (újra) tervei vannak a csoportokkal, majd idén, az év elején külön értesítette a csoportok tulajdonosait a “várható kedvező változásokról”.

Az átépítés ezúttal is menet közben történt, ami az egyébként is nehézkesen működő, elhanyagolt rendszer kisebb-nagyobb zavaraihoz vezetett. Végül 2018, szeptember elején elkezdtek érkezni a képek azoktól a szerencsésektől, akikhez elsőként érkezett meg az új csoport-szolgáltatás.

A LinkedIn hivatalos blogján szeptember 10-én jelentette be a csoportok megújulását, rá 2 napra magam is megtapasztalhattam a változásokat. “Természetesen” még nincs minden készen, a mostani még csak a teljes reform első fázisa.

Hol vannak a csoportok?

Amikor a csoportok a háttérbe szorultak, eltűnt a főmenüből a Group menüpont/ikon. Egyelőre változatlan a helyzet, a főmenü Work menüpontja alatt lehet csak megtalálni a Groups menüpontot. (Ha nagyon fifikás vagy, elteheted a könyvjelzők közé a www.linkedin.com/groups linket is, de valljuk be, ez sem egy igazán elegáns megoldás.)

 

Linkedin csoportlistáról képernyőkép

LinkedIn csoportlista

A  megjelenő Your Groups listára csak azt tudom mondani, hogy ezt így nem kellett volna. Első pillantásra úgy tűnik, hogy nincs ebben a listában semmi rendező elv, de 2 nap keserves küzdelem után rájöttem, hogy az a csoportba való belépés szerint készült (felül van az a csoport, ahova legutóbb léptem be.) Én úgy 70-80 csoportban vagyok tag, de ezek közül legfeljebb tízet figyelek rendszeresen. A legfontosabb természetesen a 4 „saját” csoportom, ahol “group owner” vagyok. Mivel ezek között van több éves és egy hónapos, a csoportlista különböző pontjairól kell őket összeszednem. Agyrém.

A korábbi csoportlista oldal ugyan ronda volt, de egy meglehetősen esetlen megoldással be lehetett állítani a csoportok sorrendjét. Bízom benne, hogy a mostani listaoldal csak ideiglenes megoldás, és már dolgoznak valamilyen szeméylre szabható megoldáson.

Eddig a csoportok nyitóoldalán volt egy ajánló felület, ami azokból a csoportokból válogatott friss posztokat, ahol tag vagyok. Ez is eltűnt. Kár érte.

A csoportok mostani átalakításának egyik célja az „egységes élmény” megteremtése volt, hogy ugyanúgy jelenjenek meg a csoportok a mobil platformokon, mint az asztali gépen. (A törekvés már csak azért is szimpatikus, mivel a csoportok egy jó ideje nem voltak elérhetők mobilon.)

     Most, a reformot követően a csoportok megjelenése valóban egységes, viszont megtalálásuk a mobil appban egy kis kutatómunkát igényel:

  1. Nyisd meg a mobilodon a LinkedIn alkalmazást
  2. Saját képmásodra kattintva nyisd meg a profilodat
  3. Keresd meg az Interest (érdeklődési kör) szekciót
  4. Kattints a See all (lásd összeset) linkre
  5. Görgess a Groups (csoportok) szekcióig
  6. Kattint az All Groups felirtarta…

     … és már meg is érkeztél. Hát nem pofonegyszerű

 

Az új felület

Egy csoportot megnyitva azonnal látszik, hogy mi volt az „átépítés” célja: az egységesítés. A középső hasáb tetején ugyan megjelenik a csoport neve, logója, egyébként pontosan úgy néz ki, mint az Üzenőfal. Nem kell többé címet adni a csoport posztoknak, ugyanúgy kell írni, képet, videót feltölteni, mintha egyszerű posztot írnál.

 

Az egyszerűségnek örülök, a címeket kicsit sajnálom. Nem lehet többé Promóció, vagy Álláshirdetés kategóriába sem sorolni a posztokat. Minden egyetlen hírfolyamban jelenik meg, (Különösen a nagy létszámú, komoly hírfolyammal rendelkező csoportokban okozhat ez majd gondot.) Nem kapsz többé emaileket sem a csopo

Megszűnt a heti Bejelentés (Announcement) lehetősége is. Ezeket a kiemelt bejegyzéseket a csoport minden tagja megkapta emailben is, ezért a csoportok egyik legerősebb „fegyverének” számított. Valószínűleg túl jó volt ahhoz, hogy ingyen adják. (Nem lepődnék meg rajta, ha felbukkanna a fizetős szolgáltatások között.)
Korábban a csoportok ontották az email értesítéseket. Mivel ez a funkció közutálatnak örvendett, most megszüntették. A saját csoportjaid (ahol tulajdonos, vagy admin vagy) történéséiről a Notification (értesítések) menü alatt kapsz visszajelzést.

 

Ami tetszik

Az egységesítés előnye, hogy már a csoportokba is lehet saját videót feltölteni (azt feliratozni), címkézni (#hashtag). Megjelent a Translate (fordító) funkció is, ami óriási kincs akkor, ha egy magyar nyelvű csoportba külföldi tag keveredik.

Van pár kitűnő funkció, ami csak a mobil appból érhető el:

  • Bármelyik csoport poszt szerzőjének egyetlen kattintással üzenetet küldhetsz.
  • Egy kijelölt szöveget posztként, vagy üzenetként egyetlen kattintással elküldhetsz.
  • Egyetlen kattintással oszthatod meg a videókat.


Tetszik, hogy a jobb hasábban megjelenik minden, amit a csoportról tudni kell: a taglista, a csoport leírása, a szabályzat. Nem tetszik, hogy a csoport tagjai között csak név szerint lehet keresni. Ha például szeretném tudni, hogy ki dolgozik x cégnél, vagy y munkakörben, arra nincs lehetőség. Vagy mégis van? A LinkedIn részletes keresőjében (már megnyitott állapotban) előcsalható egy Group nézet és ha ide az adott csoport nevét írom be, az összes rendelkezésre álló szűrőt bevetve kereshetek.

 

Mit hoz a jövő?

Egyelőre megoldatlan a csoportok kezelése. Korábban a Your groups felületen egyetlen pillantással megállapíthattam, hogy van-e új jelentkező valamelyik csoportomba. Most egyenként meg kell nyitnom (előtte meg kell találnom) valamennyi csoportot, ott megnyitnom a Managert. Jaj! (Ez persze csak az adminokat érinti.)

A LinkedIn blogjában azt írja, hogy ez még csak az első fázis, a csoportok fejlesztése folytatódik. Őszintén remélem, hogy végül sikerül a most kifogásolt problémákat megoldani, a csoportokat pedig a tetszhalott állapotból feltámasztani.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
Neked ajánljuk
Read previous post:
Mosolygós férfi laptop előtt
Jönnek a B2B influencerek

Lehet szeretni, vagy nem szeretni, de értelmetlen tagadni, hogy az utóbbi évek egyik legerősebb marketinges trendje az influencer marketing térnyerése....

Close