Content mapping kalauz: így készíts tartalomtérképet

A cikk elolvasásához ennyi időre van szükség: 5 perc

Ez a cikk eredetileg a Contentplusba beolvadt Evocontent oldalán jelent meg.

A tartalomnaptár elkészítésének előszobáját, a content mapping folyamatát szeretném e posztban bemutatni. Egy szisztematikus tartalommarketing tevékenységhez a tartalmak összes vetületét figyelembe kell vegyed:

– a perszónáid igényeire, frusztrációira kell választ adj,

– a vásárlói útjaik különböző szakaszaira kell tartalmat gyárts,

– meghatározott tematika mentén kell haladj,

– használnod kell a perszónáid keresőszavait,

– a stratégiai céljaidat kell támogasd,

változatos tartalomtípust kell előállíts, hogy ne legyél unalmas és elérd céljaid,

– az online csatornák széles tárházát kell használd, azokat melyekkel legjobban el tudod érni perszónáidat.

Egy-egy tartalomnak tehát rengeteg vetülete van. Úgy kell tartalmakat létrehozz, hogy minden célodat támogassa megfelelő számú tartalom, a perszónák igényeit kielégítsd, és a vásárlói útjuk minden szakaszára legyen tartalmad megfelelő súlyban. Elsőre ez egy kicsit bonyolultnak tűnik? Nem az, inkább egy gyakorlatias munkára gondolj, ami inkább időigényes, mintsem nehéz. Egy ilyen tartalomtérkép elkészítésében szeretnék segítségedre lenni e posztban.

Egy gyakorlati segítséget is letölthetsz itt ingyen: egy űrlapot, amiben elkészítheted a perszóna-vásárlói út térképedet.

Content mapping jelentése, magyarázata

A content mapping célja, hogy a megalkotott perszónák a vásárlói döntési út különböző szakaszaiban az igényeiknek megfelelően megkapják és megtalálják az előállított tartalmakat, és ezáltal végül vásárlás történjen részükről. Amennyiben már folyik cégednél tartalomelőállítás érdemes lehet feltérképezni, mely területeken van a cégnek elég tartalma, hol kell további tartalmat előállítani.

A tartalomtérkép elkészítése három fő lépésre bontható:

– Tematika és kulcsszótérkép elkészítése,

– Témák célokhoz rendelése az előállítandó tartalomtípusok összegyűjtésével,

– Perszóna igényeinek megfelelő vásárlói út szakaszaira elkészítendő tartalmak megtervezése.

 

Tematika és kulcsszótérkép elkészítése

A cég egyedi ígérete alapján listázott főbb tematikák kibontását jelenti ez a fázis.

Egy brainstorming megbeszélés keretében a meghatározott témák köré minden résztvevő tegyen fel 4-5 témaötletet, mely a nagy témát hivatott kifejteni. Majd minden kialakult témához a meglévő perszónák száma alapján minimum egy kulcsszó kerüljön fel. Az így elkészített témafelhőket célszerű lefotózni, hogy a későbbi munkát segítse. Mentsétek el egy központi helyre a képeket, hogy a tartalom-előállításban résztvevők mindig hozzáférhessenek.

Témakibontás: altémák meghatározása

 

Célok – témák – tartalomtípusok rögzítése

A tartalommarketing tevékenység céljainak megfogalmazása a Belinkel célok szerint a stratégiakészítés negyedik lépésében meghatározásra került. A célok meghatározását egy másik vetületben történő csoportosítás szerint is elkészítheted. Ekkor 4 fő célt tudsz elkülöníteni:

– márkacélokat

– ügyfélszerzési célokat

– ügyfélmegtartási célokat

– költséghatékonyság javítási célokat.

Hasonlóan az előző ponthoz ezt a lépést is érdemes a tartalommarketingben projektrésztvevőkkel közösen elkészíteni az előző brainstorming megbeszélés keretében. Listázzátok egymás alá a céljaitokat, a célok mellé gyűjtsétek össze a tematikákat, majd gondoljátok el, hogy milyen tartalomtípusokat készítenétek az adott témára. Minden témához legyen minimum kettő tartalomtípusotok. Egy téma kétféle előállítása növelheti a tartalom-előállítás hatékonyságát, és segítheti, hogy ínséges időkben is legyen megosztható tartalma cégednek.

Témák, tartalomtípusok célokhoz rendelése

 

Ez a lépés tehát abban segíthet, hogy meg legyél győződve, hogy minden célodat támogatja majd valamilyen tartalom, s melyek lesznek azok a témák, amik biztosítják ezt.

A lehetséges tartalmak körének meghatározásában segíthet ez az ábra, mely azt is mutatja, mely tartalomtípus felel meg legjobban a különböző vásárlói utaknak, így a következő lépés elkészítéséhez is segítséget nyújt.

Legjobb tartalommarketing eszközök a vásárlói út 4 szakaszára

 

Tartalomtérkép perszóna igények és vásárlói utak alapján

A tartalomtérkép-készítés legfontosabb lépése ez, hisz az első kettő lépés elmaradását a tartalomnaptárban még pótolni lehet, ezen lépést azonban célszerű látni, hisz így derül ki, hogy minden perszónáitok számára fontos igénnyel, frusztrációval foglalkozik-e cégetek, s a vásárlói út minden szakaszára készül-e tartalom.

Ebben a lépésben perszónánként kell elkészíts egy mátrixot, amiben az egyik tengelyen a célcsoport igényeit, frusztrációit listázod, a másik tengelyen pedig a vásárlói döntési út lépéseit jelölöd. A mátrix “celláiba” kell a megfelelő tartalom témáját beírd.

Ezen munka elkészítésében segít a letölthető tartalomtérkép-mátrixunk, melyet ingyen letölthetsz.

Amennyiben elvégzed ezeket a feladatokat a tartalomnaptár elkészítése már gyerekjáték lesz, hisz közel minden vetületével tisztában leszel tartalommarketing megjelenésednek. Amik hiányoznak, az időzítés és a használandó csatornák. Ezeket a tartalomnaptárban tudod majd jelölni minden egyes tartalom-megjelenés mellett.

 

Összefoglalás

A tartalomtérkép elkészítése elsőre nehéz feladatnak látszik, ugyanakkor inkább időigényes munka ez. Csapatban, minél több ötlet összegyűjtésével lehetsz a leghatékonyabb. Három gyakorlati lépést írtam itt le, melyből a harmadik nélkülözhetetlen, hogy továbblépj a stratégiakészítés utolsó
lépésére a tartalomnaptár elkészítésére. Nagyobb cégeknek célszerű mindhárom lépés elkészítése: egy tematika- és kulcsszótérkép, egy cél-, téma- és tartalomtípus-térkép és egy perszóna-, vásárlói út térkép megalkotása.

Te készítettél már tartalomtérképet? Ha igen, kérlek oszd meg tapasztalataid, mennyire éri meg a befektetett munka!

  •  
  •  
  •  
  •  
Neked ajánljuk
Read previous post:
Naptár látható egy ipaden
Töltsd le a tartalomnaptár-sablont ingyen!

Close