B2B marketing esettanulmány - SPAR - ContentPlus Skip to content

Élelmiszeripari KKV-k támogatása: Hungaricool termékverseny

ÖSSZEFOGLALÓ

A SPAR Magyarország Kft-nek egyik fontos küldetése a magyar élelmiszeripari cégek, magyar termelők és kisvállalkozók támogatása. Ugyanakkor ezeknek a kkv-knak a bekerülése egy akkora hálózatba, mint a SPAR, számtalan, szinte megugorhatatlan kihívással jár.

Így született meg az ötlet, hogy a cég a Hungaricool termékverseny keretén belül adjon lehetőséget az innovatív magyar kisvállalkozásoknak arra, hogy beszállítóvá váljanak, hogy termékeik be tudjanak kerülni az áruházak polcaira. A SPAR segít nekik a szintlépésben, ugyanakkor ez a törekvés a vásárlók magyar termékek iránti igényét is kielégíti.

Az ötlet megvalósítása egy termékverseny lett, amiben minden évben 8-10 innovatív kkv termékei kerültek belistázásra országosan az INTERSPAR áruházakba. A ContentPlus a kampány B2B lábán dolgozott 2022-2023-ban. A Hungaricoolnak ugyanis nem titkolt célja a győztes kkv-k oktatása, szintlépésük támogatása, illetve felkészítésük arra, hogy később a SPAR nagy szortimentjébe is be tudjanak kerülni, és üzletileg versenyképes cégként sikeresen megállják a helyüket a piacon.

B2B STRATÉGIA

A kihívás

B2B szempontból a kihívást a kisebb magyar kkv-k és termékeik SPAR áruházakba történő listázása jelentette, amely egy teljesen új beszerzési, értékesítési és marketing rendszer kialakítását igényelte. 

A hazai kisvállalkozók ösztönzése arra, hogy induljanak a termékversenyen a nehéz gazdasági körülmények ellenére szintén komoly kihívásnak bizonyult.

Az ötlet

Mentorprogrammal megtámogatott termékverseny kiírása azoknak az innovatív, agilis magyar kkv-knek, akik hajlandóak tenni az üzleti siker érdekében, szeretnének szintet lépni, az ismert, nagy márkákkal is felvenni a versenyt.

A verseny a kiírástól kezdve a győztesek bejelentéséig, illetve a termékeik boltba kerülésig lehetőséget ad a folyamatos kommunikációra. 

Végrehajtás

A Hungaricool pályázói közül évadonként 8-10 győztes vállalkozás termékei bekerülnek az INTERSPAR láncba; a SPAR sokoldalú szakmai oktatással, a K&H Bank pedig pénzügyi finanszírozással segíti őket a szintlépésben, illetve a vállalkozás hosszú távú sikerének megalapozásában. Cél volt a cégek felkészítése, hogy később a SPAR nagy szortimentjébe is be tudjanak kerülni, üzletileg versenyképes cégként sikeresen megállják a helyüket a piacon már mint erősebb márkák a támogatásoknak hála.

A B2B célcsoport jellemzői

A Hungaricool potenciális beszállítója olyan magas minőséget képviselő, Magyarországon előállított, izgalmas és piacképes termékkel rendelkezik, amelyek új fejlesztésűek, vagy ha már léteznek, kiskereskedelmi láncokban széles körben még nem kaphatók. Emellett a fenntarthatóság szempontjainak is eleget tesznek, innovatívak és motiváltak a piacra lépésre vagy a szintlépésre.

A B2B kampánycél

A program által megszólított potenciális beszállítók (kkv-k) számának növelése, illetve a bekerülés után a vállalkozások szintlépésének elősegítése mentorálással, oktatással és fejlesztéssel, hogy azok a Hungaricool program révén be tudjanak kerülni és helyt tudjanak állni a SPAR országos kínálatában és a piaci környezetben.

VÉGREHAJTÁS

A kampány szakaszai

Ugyan minden évad kicsit más volt, mindegyik évad kommunikációja négy nagy fázisra bontható:

  • 1. fázis: toborzás 
  • 2-3. fázis: kiválasztás, háttérmunka 
  • 4. fázis: eredményhirdetés, piaci bevezetés 

Használt eszközök és csatornák

I. Vásárolt médiacsomag:

  • TV : Mokka beszélgetés, Tények Plusz tartalmi együttműködés, monoblock (prime time időszakban)
  • Online: banner, fizetett PR cikk, szponzorblog, natív cikk, címkeszponzoráció

II. Organikus PR:

  • K&H és SPAR sajtóközlemények

III. SPAR saját csatornái:

  • Offline:
  • Szórólap (SPAR, INTERSPAR)
  • Bolti rádió
  • B1 plakát
  • Dedikált gondolavég
  • Billboard
  • Online
  • Hungaricool.hu
  • Spar.hu
  • SPAR Facebook oldal
  • SPAR Instagram oldal
  • SPAR Youtube csatorna
  • Hungaricool Facebook oldal
  • SPAR hírlevél
  • I Love Hazai podcast

IV. Influencer együttműködés 

V. Social advocacy – korábbi Hungaricool nyertesek és cégeik social media oldalain

VI. SPAR Beszállítói Akadémia:

  • sparakademia.hu zárt weboldal
  • webinárium sorozat
  • együttműködés a Budapesti Metropolitan Egyetemmel
  • blog
  • szakértőkkel folytatott konzultációk

VII. Rendezvények

  • Szezonnyitó sajtóesemény 
  • SPAR Marketing Bootcamp kétnapos konferencia (a SPAR Beszállítói Akadémia része)

Az I. pontban részletezett megvásárolt médiacsomaggal a márka ismertségének növelése, a lehető legszélesebb potenciális beszállítói kör elérése volt a cél, ezért döntöttünk a nagy nézettségű médiamegjelenések mellett. Ezt erősítették az organikusan kiküldött sajtóközlemények is (II.).

Kommunikáltunk azoknak is, akik már mutattak érdeklődést vagy elköteleződtek a SPAR és/vagy Hungaricool iránt. (III.) Nekik a SPAR saját felületein népszerűsítettük a versenyt. Elindítottuk az I Love Hazai podcastet is, a műsor kifejezetten az élelmiszeripari kkv-kat célozza meg, hiszen témái elsősorban a szintlépésre és a vállalkozásfejlesztésre fókuszálnak.

Az influencerek bevonásakor (IV.) olyan véleményvezéreket kerestünk, akiknek a célcsoportja a kkv szektorba tartoznak, részben lefedve a célcsoportot (más szektorok kkv-i is követik ezeket az influencereket).

A SPAR Beszállítói Akadémia (VI.) egy egyedülálló mentorprogram, amely hosszú távon segíti a beszállítókat az üzleti siker elérésében. A célcsoport itt a legszűkebb; ez a program azoknak a kkv-knak szól, akik már SPAR beszállítókká váltak.

Mindkét rendezvény (VII.) zártkörű volt, így a célcsoport a beszállítókra, az együttműködő influencerekre, illetve a sajtó munkatársaira korlátozódott.

SPAR Beszállítói Akadémia aktivitások

A kampány szakaszai

2022.08.01 – 2022.10.05: Kutatás és tervezés
 

2022.10.06 – 2023.05.31: Hungaricool termékverseny, melynek három fázisa van:

1. Toborzás (2022.10.06. – 2022.6.12.)

Közzétettük a jelentkezési határidőt, ismertettük a program előnyeit, megosztottuk a korábbi nyertesek tapasztalatait.

2. A nyertesek kiválasztása és oktatása (2022.12.06. – 2023.04.12.)

Lezárult a nevezés, és megkezdődött a győztes cégek képzése.

3. Eredményhirdetés és oktatás (2023.04.13 – 2023.06.01)

Kihirdettük a 2023-as verseny nyerteseit, folytattuk a képzésüket, felkészítettük őket az előttünk álló üzleti kihívásokra.


2023-06-02: Nyomonkövetés és riportálás

EREDMÉNYEK

A negyedik évadra 179 vállalkozó 301 termékkel nevezett, ami 61%-kal és 52%-kal több jelentkezés az előző, harmadik évadhoz képest. A verseny történetében ez volt minden idők legtöbb nevezése.

Hungaricool jelentkezések száma

A jól megválasztott médiavásárlás és a többcsatornás kommunikációs stratégia működött. A Beszállítói Akadémiának köszönhetően a kkv-k szemében a SPAR-ról kialakult vélemény is pozitív irányba változott.  

Ez a vártnál is magasabb jelentkezésszám a széles körű, többcsatornás kommunikációnak volt köszönhető. A jól megválasztott médiavásárlás és médiastratégia működött, a célirányos elérések is hatékonynak bizonyultak. Az üzenet elért az élelmiszeripari kis és közepes vállalkozásokhoz, akik potenciált és kiugrási lehetőséget láttak a Hungaricool termékversenyben. 

A SPAR 2023. júniusában végzett felmérése szerint a SPAR beszállítók 96%-a egyetértett azzal, hogy a SPAR támogatja a magyar kkv-kat.

A SPAR 2023. júniusában végzett felmérése szerint a  SPAR beszállítók 93%-a egyetértett azzal, hogy kialakult egy vállalkozói közösség a SPAR Beszállítói Akadémia keretében.

Ügyfél ajánlása

„Sikertörténet a Hungaricool. A most befejeződött negyedik évadban 179 vállalkozás jelentkezett, amelyek összesen 301 termékkel szálltak versenybe. A program eddigi sikerének és a SPAR folyamatos és széles körben alkalmazott marketingkommunikációs támogatásának köszönhetően az elmúlt négy évben a termékverseny a hazai vállalkozások számára széles körben ismertté vált, és egyre elhivatottabb és felkészültebb jelentkezők álltak a startvonalhoz. Erre szükség is van, hiszen a SPAR igen szigorú feltételeket támaszt a forgalmazott termékekkel szemben. A kiválasztott, győztes termékeknek olyannak kell lenniük, melyek tartósan eredményt érnek el a piacokon és megfelelnek a vásárlói igényeknek.” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.