ÖSSZEFOGLALÓ
A SPAR Magyarország Kft-nek egyik fontos küldetése a magyar élelmiszeripari cégek, magyar termelők és kisvállalkozók támogatása. Ugyanakkor ezeknek a kkv-knak a bekerülése egy akkora hálózatba, mint a SPAR, számtalan, szinte megugorhatatlan kihívással jár.
Így született meg az ötlet, hogy a cég a Hungaricool termékverseny keretén belül adjon lehetőséget az innovatív magyar kisvállalkozásoknak arra, hogy beszállítóvá váljanak, hogy termékeik be tudjanak kerülni az áruházak polcaira. A SPAR segít nekik a szintlépésben, ugyanakkor ez a törekvés a vásárlók magyar termékek iránti igényét is kielégíti.
Az ötlet megvalósítása egy termékverseny lett, amiben minden évben 8-10 innovatív kkv termékei kerültek belistázásra országosan az INTERSPAR áruházakba. A ContentPlus a kampány B2B lábán dolgozott 2022-2023-ban. A Hungaricoolnak ugyanis nem titkolt célja a győztes kkv-k oktatása, szintlépésük támogatása, illetve felkészítésük arra, hogy később a SPAR nagy szortimentjébe is be tudjanak kerülni, és üzletileg versenyképes cégként sikeresen megállják a helyüket a piacon.
B2B STRATÉGIA
A kihívás
B2B szempontból a kihívást a kisebb magyar kkv-k és termékeik SPAR áruházakba történő listázása jelentette, amely egy teljesen új beszerzési, értékesítési és marketing rendszer kialakítását igényelte.
A hazai kisvállalkozók ösztönzése arra, hogy induljanak a termékversenyen a nehéz gazdasági körülmények ellenére szintén komoly kihívásnak bizonyult.
Az ötlet
Mentorprogrammal megtámogatott termékverseny kiírása azoknak az innovatív, agilis magyar kkv-knek, akik hajlandóak tenni az üzleti siker érdekében, szeretnének szintet lépni, az ismert, nagy márkákkal is felvenni a versenyt.
A verseny a kiírástól kezdve a győztesek bejelentéséig, illetve a termékeik boltba kerülésig lehetőséget ad a folyamatos kommunikációra.
Végrehajtás
A Hungaricool pályázói közül évadonként 8-10 győztes vállalkozás termékei bekerülnek az INTERSPAR láncba; a SPAR sokoldalú szakmai oktatással, a K&H Bank pedig pénzügyi finanszírozással segíti őket a szintlépésben, illetve a vállalkozás hosszú távú sikerének megalapozásában. Cél volt a cégek felkészítése, hogy később a SPAR nagy szortimentjébe is be tudjanak kerülni, üzletileg versenyképes cégként sikeresen megállják a helyüket a piacon már mint erősebb márkák a támogatásoknak hála.
A B2B célcsoport jellemzői
A Hungaricool potenciális beszállítója olyan magas minőséget képviselő, Magyarországon előállított, izgalmas és piacképes termékkel rendelkezik, amelyek új fejlesztésűek, vagy ha már léteznek, kiskereskedelmi láncokban széles körben még nem kaphatók. Emellett a fenntarthatóság szempontjainak is eleget tesznek, innovatívak és motiváltak a piacra lépésre vagy a szintlépésre.
A B2B kampánycél
A program által megszólított potenciális beszállítók (kkv-k) számának növelése, illetve a bekerülés után a vállalkozások szintlépésének elősegítése mentorálással, oktatással és fejlesztéssel, hogy azok a Hungaricool program révén be tudjanak kerülni és helyt tudjanak állni a SPAR országos kínálatában és a piaci környezetben.
VÉGREHAJTÁS
A kampány szakaszai
Ugyan minden évad kicsit más volt, mindegyik évad kommunikációja négy nagy fázisra bontható:
- 1. fázis: toborzás
- 2-3. fázis: kiválasztás, háttérmunka
- 4. fázis: eredményhirdetés, piaci bevezetés
Használt eszközök és csatornák
I. Vásárolt médiacsomag:
- TV : Mokka beszélgetés, Tények Plusz tartalmi együttműködés, monoblock (prime time időszakban)
- Online: banner, fizetett PR cikk, szponzorblog, natív cikk, címkeszponzoráció
II. Organikus PR:
- K&H és SPAR sajtóközlemények
III. SPAR saját csatornái:
- Offline:
- Szórólap (SPAR, INTERSPAR)
- Bolti rádió
- B1 plakát
- Dedikált gondolavég
- Billboard
- Online
- Hungaricool.hu
- Spar.hu
- SPAR Facebook oldal
- SPAR Instagram oldal
- SPAR Youtube csatorna
- Hungaricool Facebook oldal
- SPAR hírlevél
- I Love Hazai podcast
IV. Influencer együttműködés
V. Social advocacy – korábbi Hungaricool nyertesek és cégeik social media oldalain
VI. SPAR Beszállítói Akadémia:
- sparakademia.hu zárt weboldal
- webinárium sorozat
- együttműködés a Budapesti Metropolitan Egyetemmel
- blog
- szakértőkkel folytatott konzultációk
VII. Rendezvények
- Szezonnyitó sajtóesemény
- SPAR Marketing Bootcamp kétnapos konferencia (a SPAR Beszállítói Akadémia része)
Az I. pontban részletezett megvásárolt médiacsomaggal a márka ismertségének növelése, a lehető legszélesebb potenciális beszállítói kör elérése volt a cél, ezért döntöttünk a nagy nézettségű médiamegjelenések mellett. Ezt erősítették az organikusan kiküldött sajtóközlemények is (II.).
Kommunikáltunk azoknak is, akik már mutattak érdeklődést vagy elköteleződtek a SPAR és/vagy Hungaricool iránt. (III.) Nekik a SPAR saját felületein népszerűsítettük a versenyt. Elindítottuk az I Love Hazai podcastet is, a műsor kifejezetten az élelmiszeripari kkv-kat célozza meg, hiszen témái elsősorban a szintlépésre és a vállalkozásfejlesztésre fókuszálnak.
Az influencerek bevonásakor (IV.) olyan véleményvezéreket kerestünk, akiknek a célcsoportja a kkv szektorba tartoznak, részben lefedve a célcsoportot (más szektorok kkv-i is követik ezeket az influencereket).
A SPAR Beszállítói Akadémia (VI.) egy egyedülálló mentorprogram, amely hosszú távon segíti a beszállítókat az üzleti siker elérésében. A célcsoport itt a legszűkebb; ez a program azoknak a kkv-knak szól, akik már SPAR beszállítókká váltak.
Mindkét rendezvény (VII.) zártkörű volt, így a célcsoport a beszállítókra, az együttműködő influencerekre, illetve a sajtó munkatársaira korlátozódott.
A kampány szakaszai
2022.08.01 – 2022.10.05: Kutatás és tervezés
2022.10.06 – 2023.05.31: Hungaricool termékverseny, melynek három fázisa van:
1. Toborzás (2022.10.06. – 2022.6.12.)
Közzétettük a jelentkezési határidőt, ismertettük a program előnyeit, megosztottuk a korábbi nyertesek tapasztalatait.
2. A nyertesek kiválasztása és oktatása (2022.12.06. – 2023.04.12.)
Lezárult a nevezés, és megkezdődött a győztes cégek képzése.
3. Eredményhirdetés és oktatás (2023.04.13 – 2023.06.01)
Kihirdettük a 2023-as verseny nyerteseit, folytattuk a képzésüket, felkészítettük őket az előttünk álló üzleti kihívásokra.
2023-06-02: Nyomonkövetés és riportálás
EREDMÉNYEK
A negyedik évadra 179 vállalkozó 301 termékkel nevezett, ami 61%-kal és 52%-kal több jelentkezés az előző, harmadik évadhoz képest. A verseny történetében ez volt minden idők legtöbb nevezése.
A jól megválasztott médiavásárlás és a többcsatornás kommunikációs stratégia működött. A Beszállítói Akadémiának köszönhetően a kkv-k szemében a SPAR-ról kialakult vélemény is pozitív irányba változott.
Ez a vártnál is magasabb jelentkezésszám a széles körű, többcsatornás kommunikációnak volt köszönhető. A jól megválasztott médiavásárlás és médiastratégia működött, a célirányos elérések is hatékonynak bizonyultak. Az üzenet elért az élelmiszeripari kis és közepes vállalkozásokhoz, akik potenciált és kiugrási lehetőséget láttak a Hungaricool termékversenyben.
A SPAR 2023. júniusában végzett felmérése szerint a SPAR beszállítók 96%-a egyetértett azzal, hogy a SPAR támogatja a magyar kkv-kat.
A SPAR 2023. júniusában végzett felmérése szerint a SPAR beszállítók 93%-a egyetértett azzal, hogy kialakult egy vállalkozói közösség a SPAR Beszállítói Akadémia keretében.
Ügyfél ajánlása
„Sikertörténet a Hungaricool. A most befejeződött negyedik évadban 179 vállalkozás jelentkezett, amelyek összesen 301 termékkel szálltak versenybe. A program eddigi sikerének és a SPAR folyamatos és széles körben alkalmazott marketingkommunikációs támogatásának köszönhetően az elmúlt négy évben a termékverseny a hazai vállalkozások számára széles körben ismertté vált, és egyre elhivatottabb és felkészültebb jelentkezők álltak a startvonalhoz. Erre szükség is van, hiszen a SPAR igen szigorú feltételeket támaszt a forgalmazott termékekkel szemben. A kiválasztott, győztes termékeknek olyannak kell lenniük, melyek tartósan eredményt érnek el a piacokon és megfelelnek a vásárlói igényeknek.” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.