Az igazán jó stíluskalauz ismérvei

A cikk elolvasásához ennyi időre van szükség: 4 perc

Ez a cikk eredetileg a Contentplusba beolvadt Evocontent oldalán jelent meg.

A stíluskalauz egy olyan kézikönyv, útmutató, apró szabályok gyűjteménye, amiben előre lefektetjük azt az egységes szabályrendszert a blogunk indításakor, ami segít majd a későbbiekben egységes tartalmat biztosítani, és a mondanivaló lényegét mindinkább kiemelni. Ez garantálja a követőidnek a zökkenőmentes olvasást, és a könnyű tartalombefogadást. Na, de milyen a jó stíluskalauz? Ehhez adnék most egy szempontrendszert, amin érdemes elgondolkodj, és rögzíteni a számodra legmegfelelőbb opciókat, hogy tartalommarketing-aktivitásod későbbi szakaszában meglegyen a fogódzó céged, márkád szöveges stílusát illetően.

 

Ügyfélkarakter (persona)

Fiatal hölgy, mint perszóna

 

A célszemély, a felhasználó „arca” mindennél előbbre való. Az ügyfélkarakter valójában egy jól átgondolt hallgató leírása, amit alapul vehetsz tartalommarketing-aktivitásod során. Meg kell határozd, milyen az, akihez szólsz: hány éves, milyen nemű, milyen szokásai vannak, milyen kérdések foglalkoztatják, milyen problémákkal szembesül, mire van szüksége… Ha ezt el tudod képzelni, sokkal egyszerűbb célzottan „neki” fogalmazni.

 

Struktúra és rendszerezettség

betűs dobókockák

 

A struktúra és rendszerezettség a profizmus érzését kelti az olvasókban. Bár a stíluskalauz nem a dizájnra vonatkozik, a grafikai és formázásbeli elveket is tartalmazza. Így például a címek és közcímek méretét, színét. A posztok átlagos hosszúságát. A kiemelések formáját, méretét, helyét. Hogy hogyan kezeled a listákat: milyen írásjellel sorolsz fel, nagybetűvel mondatokba szeded-e a gondolatokat, vagy csak vesszővel sorolod fel őket. Mikor írod a számokat betűvel, mikor maradnak számként (például tízéves, ötszörös, 6., első stb.). Az idézeteket idézőjelbe teszed, gondolatjellel indítod vagy csak dőlt betűvel formázod? Az idegen szavakat megmagyarázod, vagy azt feltételezed, hogy értik az olvasók? Mikor és hogyan rövidítesz? Ha ezeket egységesen kezeled, a blogod áttekinthető és könnyen kezelhető lesz.

 

Nyelvtan és helyesírás

lexikonon egy szemüveg

 

Az igényesség fokmérője, hogy ad-e a szerző a helyesírására. Ezért legyél a saját korrektorod, és alakítsd ki a saját helyesírás-ellenőrző rendszeredet! Határozd meg, hogyan központozol: mikor használsz nagykötőjelet, mikor gondolatjelet – bármelyiket választhatod, fő a következetesség! Ugyanígy a nagybetűhasználatnál: a személyes névmásokat, mint például én, te, önök, kicsi vagy nagy kezdőbetűvel írod? A gyakran ismétlődő kérdéses kifejezéseket érdemes listába is szedni: például ebook vagy Ebook vagy e-book? A problémás szavakat pedig itt is leellenőrizheted.

 

Tegezés vagy magázódás

Fiatal és idősebb hölgy egy fa mellett

 

Tegeződve könnyebb kommunikálni, és az online világban ma már teljesen elfogadott, hogy akkor sem érezzük feszélyezve magunkat, ha ismeretleneket is tegezve szólítunk meg. Ugyanakkor magázódva is lehet lazán, mégis udvariasan szólni az olvasókhoz. A célcsoport életkorát és a blog tematikáját érdemes alapul venni a döntés meghozásánál. Furán hat, ha egy alapvetően magázódó blogban például egy interjú tegeződve készül (mert mondjuk jó ismerősünk az interjúalany). Ilyenkor érdemes megfontolni, hogy átírjuk-e a beszélgetést magázódó formára, vagy az írás elején megindokoljuk, miért is váltunk most kivételesen tegeződésre.

 

Hangulat

Havas hegy előtt virágos rét

 

Lényeges kérdés, milyen érzést kelt az olvasóban a blogod. Ez leginkább attól függ, milyen hangot ütsz meg: oktató jellegű, inkább tényközlő, párbeszédre ösztönző, gondolatébresztő (ha nem feltétlenül törekszel rá, hogy egy témában te vond le a végkövetkeztetést, hanem várod az olvasók véleményét), vitaindító, cinikus, szemtelen, művészi, humorizáló, objektív, érzelemgazdag, kifinomult, irodalmi… Az biztos, hogy a humor közelebb hozza egymáshoz az embereket, ezért bármilyen legyen is az oldalad hangvétele, engedj meg néha egy-egy megmosolyogtató megjegyzést. Általános szabály viszont, hogy óvakodjunk a szóviccektől – ezek kevesebbszer frappánsak és szórakoztatóak, sokkal többször inkább izzadságszagúak és erőltetettek.

 

Hivatkozások

Hölcs laptopján dolgozik egy ágyon

Egy blog hitelét az is adja, mennyire vagy pontos. Az idézeteket, mások gondolatait, következtetéseit ezért mindig körültekintően használd! És a hivatkozásokról se feledkezz meg – akár a szövegben, akár a cikk végén a források felsorolásával.

 

Összefoglalás

A blogstílus kialakításához szükséges kézikönyv összeállítását azzal is elkezdhetjük, hogy keresünk jó és rossz példákat a fent felsorolt szempontrendszer szerint csoportosítva. Ebből könnyen kialakul, mi az, ami a céljainkat legjobban szolgálja. Összességében egy jó stíluskalauz megkönnyíti a munkánkat, hiszen mankóként támaszkodhatunk rá, ha elbizonytalanodnánk, és finoman emlékeztet minket az eredeti célkitűzéseinkre, amikor az szükséges. Időről időre viszont nem árt átnézni, és frissíteni ezt is, hiszen ahogy fejlődik weboldalunk, bővülnek a lehetőségeink, esetleg változik a víziónk, meglehet, hogy változtatni kell a kezdetekkor kitalált stílus-szabályrendszeren is.

Amennyiben részletesebben érdekel a téma, további tanácsokat ebben és ebben a cikkben kaphatsz.

(Visited 125 times, 2 visits today)
Neked ajánljuk
Read previous post:
Tartalomaudit: Grafikonok, kimutatások tabletten, papíron
Hogyan készíts profi tartalomauditot?

Ez a cikk eredetileg a Contentplusba beolvadt Evocontent oldalán jelent meg. Voltak már eddig is tartalommarketinges megjelenéseid, s szeretnéd megtudni...

Close