13 mentőötlet blogíráshoz ötlethiányos időszakokra

A cikk elolvasásához ennyi időre van szükség: 6 perc

Ez a cikk eredetileg a Contentplusba beolvadt Evocontent oldalán jelent meg.

Jack London amerikai író egyszer azt mondta: az ihletre nem szabad várni, furkósbottal kell utána eredni! Na, de merre induljunk a furkósbotunkkal egy-egy terméketlenebb periódusban, illetve hogyan gyártsunk tartalmat blogunkhoz ötlettelen időkben?

Nincsen olyan író ember a földön, aki még ne szenvedett volna attól, hogy nem jön az ihlet, nem jut eszébe újabb zseniális ötlet, a szövegnek pedig valahogy meg kell születnie. Nyomasztó érzés, de nem lehetetlen kitörni az állapotból, amikor ülünk a monitor előtt, és nem jut eszünkbe semmi, amit érdemesnek találnánk blogírásra, és célcsoportunkat is lázba hozná.

 

Dolgozz előre, gyárts örökzöld tartalmat!

Idő- vagy ötlethiányos időszakokra jól jöhet egy-egy olyan időtálló, örökzöld téma, amit előre kidolgoztunk, és ha szükség van rá, épp csak aktualizálunk, amivel már meg is van a következő (néhány) blogbejegyzés! Az előre legyártható, időtálló anyagokat használhatod akkor, ha valamilyen okból előre szeretnél dolgozni, vagy épp nincs időd, ihleted a következő poszt megírására. Ezek általában nem kötődnek eseményhez, ezért a cikkeid sorába rugalmasan beilleszthetők.

 

Örökzöld bokor: örökzöld tartalom asszociációja

 

– Idegen nyelvű írásokban régóta használatos, manapság már magyar oldalakon is egyre többet olvashatsz listázó cikkeket. Olyan figyelmet megragadó címekkel, témákkal találkozhatsz, mint „A profi szövegírás 5 titka”, vagy a „13 kötelező kérdés, mielőtt blogot indítasz”, vagy „A hatékony kommunikáció 3 ismérve”. Egy remek példa az „5 kihagyhatatlan lépésre, mielőtt honlapot terveznél”. Ezek amellett, hogy figyelemfelkeltőek, automatikusan strukturálják is a szövegedet.

Természetesen hasonlóan frappáns írások születhetnek ezek ellenkezőivel is, ahol ellenpéldákat, kerülendő magatartást, hibalehetőségeket mutatsz be: „Az 5 legnagyobb kommunikációs hiba”, „12 mondat, amit sose használj egy blogbejegyzésben!”, vagy „Milyen témákban ne indíts blogot?”

– A toplistákat, a leg-eket mindenki szereti, ezért (forrásmegjelöléssel) bátran vegyél át anyagot más, mondjuk külföldi oldalakról ahol emberek teljesítményét, anyagi helyzetét, elért eredményeit, sikereit állítják rangsorba – értelemszerűen a szakterületedhez kapcsolható érdekes információkkal. Egy külföldi listát összevethetsz egy hazai rangsorral, vagy megkeresheted az itthoni megfelelőit, amit aztán számtalan különböző oldalról közelíthetsz. Így például ha a legjobb sportolók ranglistáját olvasod, megnézheted, ki itthon a 10 legeredményesebb sportember. Bemutathatod őket 5-10 mondatban egy-egy miniprofillal. (A sportolók példája azért is közkedvelt az üzleti életben, mert a teljesítményük jól mérhető, így esetükben könnyű párhuzamot vonni, és ok-okozatot találni a befektetett munka és az elért eredményeik között.) Vagy akár az edzőiket is listázhatod, és azokat a módszereket, amik hatékonnyá és eredményessé tették munkájukat. Ugyanígy jó cikktémáként szolgálhat egy-egy, a szakmabeliek által elismert díjátadó nyertes-listája.

– Hogyan írjunk cikket? Motivációs levelet? Esetleg szakdolgozatot, forgatókönyvet, dalszöveget? Vagy hogyan érjünk el magasabb kattintásszámot, még több vásárlót? Hát lépésről lépésre típusú útmutatókkal! Az angolul „How to” (azaz „Hogyan csináld”) oktatóvideók nem véletlenül népszerűek a youtube-on, ugyenezek írásban is jól alkalmazhatóak! Az adott probléma kifejtésénél ügyelj rá, hogy az írás apró lépésekben vezessen végig a megoldáson. Jó, ha egy nagyobb téma kisebb és pontosabb részletére koncentrálsz, így például a „hogyan érjük el céljainkat” témát érdemes elsőként inkább a „hogyan tűzzünk ki célokat” részkérdésre szűkíteni. Ha a cikked címében a „hogyan érj el, csinálj meg, fejleszd, találd ki” szófordulatokat használod, már azzal is sokat teszel a figyelem felkeltéséért!

Tesztek: próbálj ki valamit saját magadon! Tesztelj egy új terméket vagy módszert, és írd meg a tapasztalataidat. Ha elolvasol egy érdekes könyvet, megnézel egy témába vágó filmet, számolj be róla! Nem baj, ha alkalmanként megengedsz egy kevésbé szakmai, ám mégis a blogod tematikájába illő üzenetet.

Kivételek, ritkaságok a saját iparágadban? Legyél te a csodabogár, tűnj ki a különcségeddel! Van-e olyan téma, kérdés, amivel senki nem foglalkozott még az iparágadban? Amiről nem szívesen beszélnek? Vagy olyan, amiről ellentétesen gondolkodsz, mint a nagyátlag? Rajta, írd meg! Ügyelj rá, hogy véleményedet alaposan megindokold: támaszd alá érvekkel, pontos adatokkal, kutatásokkal, hivatalos terméktesztekkel!

 

A változatosság felszabadít!

Próbálj ki más műfajt vagy formát, mint amit megszoktál! Magad is meglepődsz majd, hogy mennyi új témaötletet veszel majd észre egy ilyen kis változtatással! Amellett, hogy ettől beindul majd a fantáziád, fel is dobja a blogbejegyzéseid sorát, ha a megszokott sztenderd cikkformátumod helyett valami újat alkalmazol.

 

Ejtőernyős repül: próbálj ki más műfajt!

 

– Személyesebb hangvételűvé, és színesebbé is teszi a cikkfolyamot egy interjú, aminek alanya, témája illeszkedik az oldal stratégiájába. Ha sikerül olyan szaktekintélyt szóra bírnod, akire az olvasóid is kíváncsiak lehetnek, ne sajnáld az időt a felkészülésre, hogy minél tartalmasabb és aktuálisabb anyagot gyárthass a beszélgetésetekből! Így például ha a profilod a produktivitás, akkor egy elismert marketingszakember napi időbeosztása, erre vonatkozó tippjei, szokásai, és ezen kihívásokra adott válaszai releváns tartalom lesz az oldaladon.

– Készíts riportanyagot vagy portrét egy ismert emberről, embercsoportról, aki éppen aktuális valami miatt, vagy akit követendő példaként állítanál a célközönséged elé! Steve Jobs-ot nem győzték idézni a marketing-, kommunikációs, termékfejlesztő, informatikus szakemberek. De temérdek más híres ember van, aki nemcsak a közismert szakmájában figyelemre méltó, de egyéb foglalkozásúak számára is tud újat mondani. Lehet ez egy menő rockzenekar az erős brandje miatt, egy hollywoodi színésznő, vagy akár egy magyar blogger a kiemelkedő kommunikációs képességei okán. Meríts inspirációt egy-egy életrajzból vagy kiemelkedő teljesítményből, gyűjtsd össze az adott ember legjelentősebb, legismertebb munkáit, sikereit!

Ajánld mások tartalmát! Ha témahiányban szenvedsz, esetenként belinkelhetsz mások által gyártott tartalmat is. Ilyenkor egyszerűen foglald össze, miért tartod hasznosnak az adott cikk elolvasását, videó megtekintését. Ha a tartalom javarészét az ajánlott anyag adja, nem szükséges hozzá hosszú szöveget írnod.

– Alkalmilag vendégposztot is megjelentethetsz. Egy általad kedvelt blogger, újságíró, szakértő által megírt anyag egy közösen kitalált témában üdítő lehet! Kérj fel valakit, akit hitelesnek tartasz, akit régóta követsz, akinek a gondolatait, markáns véleményét szívesen látnád a saját oldaladon!

Ha megakadsz, inspirációnak használhatod ezt az angol nyelvű programot is. Írj be néhány kulcsszót (angolul), és listázza a jobbnál jobb, olykor egészen elvetemült témajavaslatokat, amik egyben címötletekként is szolgálhatnak!

 

„Kutass, olvass, lopj ötleteket!”

Nézz szét a világban és használd az asszociációs képességeidet! Hallgass zenét, meríts ihletet egészen más műfajú dolgokból! A copyblogger két nagy ötletforrást említ, ahova bármikor nyúlhatunk. Szerintük a mai modern média egy kifogyhatatlan ötlettenger – már amennyiben megtanulunk az információözönből jól szelektálni és kizárólag hiteles forrásokból dolgozni. „Kutass, olvass, lopj ötleteket! Termékleírásokból, interjúkból, rádióbeszélgetésekből, magazinokból, újságból, televízióból, Twitterről, Google Trendsből, filmekből, Wikipediáról és így tovább… Tedd túl magad rajta, hogy azt javasoltam, lopj! Már most is egy tolvaj vagy, csak még nem tudsz róla.” – írják.

 

Repűlőgép: nézz szét a világban!

A másik kimeríthetetlen ötletforrást pedig így definiálják: „egy író mindig dolgozik: amikor a barátaival vagy a vízvezeték-szerelővel telefonál, amikor a gyerekével, főnökével, ügyfelével, szomszédjával beszélget. Ezek mind-mind állandó ötletforrások, hiszen egyfolytában azt hallod tőlük, amire a világnak valóban szüksége van. Csak oda kell figyelned rá!” És hogy mi lesz az eredetiséggel? Attól lesz a cikked eredeti, hogy a saját hangodat használod, ami attól fejlődik, hogy írsz. Hogy egyre többet és többet írsz! – vallják.

 

Összefoglalás

Ebben a cikkben cikkíráshoz gyűjtöttem össze számodra tanácsokat, melyeket inspirációnak használhatsz ötlettelen időszakaidban. Ugyanakkor a legnagyobb segítség, ha nyitottan jársz-kelsz a mindennapokban. Használd ki az internet adta lehetőségeket, a rengeteg rendelkezésre álló médiát, az emberekkel való találkozásokat! “Kutass, olvass, lopj ötleteket!”

 

(Visited 354 times, 1 visits today)
Neked ajánljuk
Read previous post:
Laptopon egy diagram látható
5 tartalommarketing-trend, amiket kihasználva versenyképesebb leszel 2016-ban

Ez a cikk eredetileg a Contentplusba beolvadt Evocontent oldalán jelent meg. Remélem, minden új trendet figyelembe vettél 2016-os tartalommarketinges aktivitásaid...

Close